söndag 27 januari 2013

About a Boy av Nick Hornby

Titel: About a Boy
Författare: Nick Hornby
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 1998
Genre: Feel-Good, Humor, Nutid
Handling: "At thirty-six, he's as hip as a teenager. He's single, child-free, goes to the right clubs and knows which trainers to wear. He's also found a way to score with women: attend single parents' groups of available mothers, hoping to meet a Nice Guy. Which is how Will meets Marcus, the oldest twelve-year-old on the planet."

Omdöme: Efter alla monster-böcker och böcker från romantiken så gick jag direkt över till dystopin Maze Runner som Cecilia rekommenderade, men kände att jag var tvungen att läsa något mer lättsamt och roligt - som en paus mitt i det mörka och dystopiska. Jag kom då att tänka på en av mina favoritfilmer About a boy och tänkte att jag kanske skulle komma mig för att läsa boken, som jag har velat göra men aldrig gjort. Jag lade alltså ner Maze Runner för en stund och gick rätt in i 1990-talets London.

Någonting jag kan säga direkt är att filmen är väldigt lik boken vilket kunde kännas lite tråkigt, men eftersom jag tycker om filmen så gick det som bra ändå. Jag skulle nog däremot råda de som inte sett filmen att läsa boken först. Slutet var däremot helt annorlunda i boken och jag begriper faktiskt inte varför de ändrade det i filmen, för det var minst lika bra - om inte bättre.

Vi får följa ungkarlen Will och den 12-årige pojken Marcus sida vid sida till en början. Sedan vävs deras två historier ihop allt mer, men vi fortsätter ändå att följa dem separat under deras gemensamma historia. Detta tycker jag Hornby har gjort bra för man störs inte när man slängs från en historia till en annan, vilket man kan irriteras över i andra böcker. Will är ytlig och ganska egocentrisk medan Marcus är intelligent, lillgammal och aningen udda och framför allt bygger boken på deras något oväntade relation och hur den utvecklas medan det händer en massa saker i båda deras liv samtidigt. Jag tror jag framför allt gillar denna bok då jag kan sympatisera med Marcus, eftersom jag själv var ett ganska udda och lillgammalt barn som gick och sjöng för mig själv.

Denna bok får 3 av 5 i betyg av mig och då tror jag det har mest att göra med att jag har sett filmen ett antal gånger och har blivit lite för bekant med den. Men det är en bra bok, en bra historia med mycket värme, humor och en del tänkvärda delar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...