söndag 20 januari 2013

Magi av Angie Sage

Titel: Magi
Originaltitel: Magyk
Bokserie: Septimus Heap #1
Författare: Angie Sage
Förlag: Damm förlag 
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2007
Genre: Fantasy
Handling:
"Silas Heap är på väg hem genom skogen. I snön hittar han ett bylte en liten flicka med violblå ögon. Han tar upp henne och skyndar vidare hemåt till sin familj och nyfödde son. I dörren möter han barnmorskan med ett lindat barn under armen. Pojken är död, säger hon och försvinner snabbt därifrån. Familjen Heap tar hand om den nyfödda flickan och uppfostrar henne som ett av sina egna barn. Hon får namnet Jenna. Men vem är den mystiska flickan egentligen och är verkligen Septimus Heap, den sjunde sonen efter den sjunde sonen, död?" från bokia.

Omdöme:
Jag lyssnade på den här på ljudbok och jag älskade det! Underbara Helge Skog som läser in och han gjorde det verkligen tokbra!
Själva berättelsen är klassisk fantasy med magiker, en prinsessa, drake, magi, häxor osv. Målgruppen är tjejer och killar i åldrarna 9-12 år och det märks. Det är en spännande men väldigt snäll historia med mycket humor i. Jag tyckte att den var urmysig, men eftersom jag lyckades lista ut redan efter ett par kapitel hur det skulle sluta kan boken tyvärr inte få full pott.
Jag tänker absolut lyssna på fortsättningarna och så småningom även köpa böckerna.
Jag ger Magi betyget 4/5!

Omslaget:
Omslaget är jättejättefint tycker jag! Det ser verkligen magiskt och spännande ut!

Andra omslag:

1. Häftad version. Ett försök att locka äldre läsare kanske? Ser ganska cool ut men jag föredrar originalet!

Recensioner av andra bloggare:
Jennies Boklista

Fler böcker i serien:
1. Magyk
2. Flyte
3. Physik
4. Queste
5. Syren
6. Darke
7. Fyre



1 kommentar:

  1. Köpte denna på en loppis på en tia för några veckor sedan och efter din recension så blir jag lite extra sugen på att läsa den. Den får nog hamna rätt högt upp i läshögen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...