fredag 14 september 2012

En litterär middagsbjudning

Renee har gjort en kul lista på bokkaraktärer man vill bjuda på middag! Jag tog mig friheten att översätta listan.

Reglerna är enkla, du ska bjuda in 11 gäster och dessa är:
1. En karaktär som är bra på/och vill laga mat till festen
2. En karaktär som är tillräckligt rik för att betala för festen
3. En karaktär som eventuellt skulle starta en scen
4. En karaktär som är rolig/underhållande
5. En karaktär som är supersocial/populär
6. En skurk
7. Ett par (behöver ej vara ett kärlekspar)
8. En hjälte/hjältinna
9. En underskattad karaktär
10. En karaktär du valt helt själv

Häng gärna på och gör er egen lista! :)

Och mina middagsgäster är.... *trumvirvel*

1. En karaktär som är bra på/och vill laga mat till festen
Min älskade detektiv Precious Ramotswe från Damernas Detektivbyrå! Hon skulle förmodligen bjuda på Rooibos te, fruktkaka och varför inte ett av recepten från hennes egen kokbok? Krokodil kanske?


2. En karaktär som är tillräckligt rik för att betala för festen
Jag tar mig friheten och väljer en karaktär från en känd serie, mr Batman himself - Bruce Wayne! (Han får gärna se ut som Christian Bale hehe) Han är ju en riktig partypingla och rik som ett troll! (Alfred får också komma!)

3. En karaktär som eventuellt skulle starta en scen
Don Quijote! Han skulle förmodligen tro att vi försökte förgifta honom, sedan skulle han hoppa upp på bordet och utmana samtliga närvarande på duell!


4. En karaktär som är rolig/underhållande
Jag väljer Tyrion Lannister från The Song of Ice and Fire-böckerna. Han är så vass och sarkastisk. Underbart rolig och intelligent!


5. En karaktär som är supersocial/populär
Captain Carrot från Discworld-serien. Finns ingen som inte älskar honom!

Nobby. Carrot, Vimes och Fred Colon

6. En skurk
Severus Snape från Harry Potter-böckerna (han får gå för skurk för den här gången). Är säker på att han skulle släppa loss i rätt sällskap!


7. Ett par (behöver ej vara ett kärlekspar)
 Mormor Vädervax och Nanna Ogg från Discworld-serien, helt enkelt underbara. Och de skulle verkligen sätta kvinnlig fägring på festen!
8. En hjälte/hjältinna
Samwise Gamgee från Sagan om Ringen. Den riktige hjälten!


9. En underskattad karaktär
Arya Stark från The Song of Ice and Fire-böckerna. Hon är så stark och klarar fan allt. Hon är en av mina favoritkaraktärer i den bokserien. Dessutom tror jag att hon skulle uppskatta att få ett ordentligt mål mat ;) Även om det råkar vara krokodil som står på menyn ;)



10. En karaktär du valt helt själv
 Professor Albus Dumbledore från Harry Potter-böckerna. Han är så härlig i böckerna och har förmodligen sjukt mycket att berätta!


/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...