tisdag 25 september 2012

Smaken av Muriel Barbery

Titel: Smaken
Originaltitel: Une gourmandise
Författare: Muriel Barbery
Originalspråk: Franska
Utgivningsår: 2009
Handling: "Monsieur Pierre Arthens är världens främste matkritiker, gastronomins Påve, de överdådiga festmåltidernas Messias. Han kommer att dö i morgon. Han vet om det men han bryr sig inte: vid dödsrikets port söker han desperat efter en smak som vibrerar i hans hjärta, en smak från barndomen eller ungdomsåren, en originell och underbar anrättning som han anar är mer värd än alla de gästabud han har upplevt i egenskap av fulländad finsmakare. Så han minns. Tyst och ibland hetsigt följer han smakminnets slingringar, dyker ned i barndomens grytor, vandrar längs stränder och i köksträdgårdar, mellan land och hav, aromer och smaker, väldofter, vilt, kött, fisk och sina första likörer Han minns men han hittar inte. Inte än." - lånat från Adlibris

En världsberömd matkritiker ligger inför döden. Och istället för att minnas alla människor han älskat och händelser han varit med om i livet, minns han olika smaker och upplevelser han haft runt mat. Han försöker minnas en speciell smak en sista gång.
Det är, som anat, en osympatisk man, det lär vi oss i de kapitel som hans nära och kära berättar om sin relation till honom. Ett citat där han talar om sina barn:

"..dessa tre menlösa varelser som satts till världen av min hustru, gåvor jag slängt åt henne lite nonchalant i utbyte mot allt hon försakat som representativ och självuppoffrande maka - odrägliga gåvor, vid närmare eftertanke, ty vad är barnen annat än groteska utväxter av oss själva, ynkliga substitut för våra ouppfyllda önskningar?"

Om han förbli likadan in i döden, eller om hans matminnen förändrar honom i sista stund låter jag vara osagt. Jag tycker om omslaget, det visar väldigt tydligt vad boken handlar om.

Jag valde att läsa den här boken eftersom jag älskade Muriel Barberys bok Igelkottens elegans otroligt mycket. Tyvärr är den här långt ifrån fantastisk. Smaken är otroligt välskriven, en del meningar är så vackra att jag läste dem högt. Men handlingen.. Även jag som är en stor smakälskare.. Jag var inte imponerad. Tyvärr.

Jag ger Smaken betyget 2/5.
/Cecilia

Fler omslag.

1. Den här gillar jag jättemycket. Älskar färgkombinationerna.
2. Även den här är jättesnygg. Ser ut som en meny från en riktigt fin krog. Passande!
3. Nej den här tycker jag inte är fin. Vill komma närmre, tycker inte om att de är gömda bakom halvstängda dörrar.. En sak jag tycker om är att den inte är sönderplottrad med reklam
4.  Usch! Ser ut som en gammal skolbok. Och jag skulle tro att jag köpte "Igelkottens elegans" eftersom den texten är större än Boktiteln. Skumt!

Fler recensioner:
Du är vad du läser
Bookis
Boktoka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...