torsdag 13 september 2012

the perks of being a wallflower av Stephen Chbosky

Titel: the perks of being a wallflower
Originaltitel: the perks of being a wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 1999
Genre: YA
Handling: 15-åriga Charlie har alltid stått lite utanför. Han är en iaktagare, en lyssnare. En som minns allas namn och deras historier. När han börjar på highschool lär han känna vackra Sam och hennes styvbror Patrick, och han börjar så smått att delta i livet.

Den här boken är lite annorlunda, det är en brevroman, vilket tyvärr inte är så vanligt längre. Charlie skriver brev till någon vi inte får reda på vem det är, det är ingen han känner, och han håller både sig själv och sina vänner och familj anonyma. Det ger verkligen en känsla av realitet. Det känns som att Charlie finns på riktigt, och det kanske han gör också? Boken är väldigt kort, runt 200 sidor. Men det är innehållsrika sidor. Jag älskar brevformatet, och att Charlie skriver med talspråk, ibland lite förvirrat, ibland lite hoppigt. Men aldrig så det stör.
Jag föll pladask för flera av karaktärerna i boken och jag kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig. Nu ser jag otroligt mycket fram emot att se filmen!
the perks of being a wallflower får betyget 4/5!
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...