onsdag 20 februari 2013

Heart-Shaped Box av Joe Hill

Titel: Heart-Shaped Box
Författare: Joe Hill
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2007
Genre: Skräck
Handling: "'Buy my stepfather's ghost' read the e-mail. So Jude did. He bought it, in the shape of the dead man's suit, delivered in a heart-shaped box, because he wanted it: because his fans ate up that kind of story. It was perfect for his collection: the genuine skulls and the bones, the real honest-to-God snuff movie, the occult books and all the rest of the paraphanalia that goes along with his kind of hard/goth rock. But the rest of his collection doesn't make the house feel cold. The bones don't make the dogs bark; the movie doesn't make Jude feel as if he's being watched. And none of the artefacts bring a vengeful old ghost with black scribbles over his eyes out of the shadows to chase Jude out of his home, and make him run for his life ..."

Omdöme: Efter att ha läst Joe Hills bok Horn ifjol och blivit väldigt förtjust så kände jag att jag ville läsa något av det andra böckerna han har skrivit. Det blev Heart-Shaped Box som kom ut 2007. Boken är Joe Hills debutroman efter att han 2005 gav ut en novell-samling med titeln 20th Century Ghosts. Även fast Joe Hill är Stephen Kings son så tycker jag inte att det finns så mycket likheter mellan dem även fast de båda håller sig till skräckgenren (och jag tycker bättre om Joe Hill).

I likhet med Horn så är även denna huvudkaraktär lite av en outsider, en goth rock-stjärna närmare bestämt, och handlingen är ofta väldigt rå och otäck. Lite som en blandning av skräck och deckare, skulle jag nog säga. De främsta hjältarna i boken är dock två hundar. Den var väldigt bra men jag tycker nog fortfarande att Horn är snäppet vassare - jag kan inte säga riktigt varför, men Horn var en så speciell bok att den nog blir svår att knäcka. Det var länge sedan jag fick uppleva en riktigt bra spökhistoria. Inte om zombies, vampyrer eller något annat monster, utan en rak och riktig spökhistoria. Jag rekommenderar att ni bäddar ner er under en filt i vintermörkret, tänder några ljus och låter er uppslukas av den.

Jag ger denna bok 4 av 5 i betyg och ser framemot att läsa fler av Joe Hills böcker.

6 kommentarer:

  1. Den står i min bokhylla, än så länge oläst dock. Men nu blir jag väldigt sugen på att läsa den. Tror jag får flytta boken till min hög på nattduksbordet haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det låter som en plan. :)
      /Gottfrid

      Radera
  2. Jag beställde Horn på bokrean och är väldigt sugen på att läsa den. =) Hans nya bok kommer ju ut snart också så det ska bli riktigt spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska göra. :) Ja, jag väntar också på den.
      /Gottfrid

      Radera
  3. Fast jag vill nog inte läsa den i vintermörkret... jag är alldeles för mörkrädd. jag får vänta till sommarljuset.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...