måndag 28 maj 2012

Cecilias seven deadly sins of reading

Såg precis på ett nytt videoblogginlägg från Readables där hon listar sina 7 läs-dödssynder. Sen besökte jag Nellon och såg att hon gjort en liknande, fast på svenska. Översatt av Schizo-Cookie.
Jag älskar sånt här så jag kan givetvis inte låta bli att svara på frågorna jag med. :)

1. Girighet: Vilken är din dyraste bok? Vilken är din billigaste bok?

(What is your most expensive book? What is your least expensive book?)

Min överlägset dyraste bok är The Art of Tim Burton. Själva boken kostade runt 500-600 kr och sen kostade det ett par hundra till att frakta hem den. Men så värt det. Jag älskar den!


 Min billigaste bok (förutom presenter och sånt man bytt sig till) är nog Var är Alaska? av John Green. Jag hade velat läsa den väldigt länge och så var den på superrea en dag på Adlibris, 19:-, så jag slog till.
Tyvärr kan jag verkligen inte rekommendera den svenska versionen. Jag har inte läst den på engelska ännu men jag hoppas innerligt att den är bättre än den översatta..

2. Vrede: Vilken författare har du en kärlek/hat- relation med?

 (What author do you have a love/hate relationship with?)

Hum.. Bra fråga.. Kanske JRR Tolkien.. (måste förklara mig snabbt innan Gottfrid kickar ut mig på gatan!)
Jag älskar hans historier. Själva storyn Sagan om ringen är helt fantastisk. Men jag står inte ut med karlns sätt att skriva. Jag har lyckats ta mig igenom hans triologi en gång och då somnade jag ungefär varje gång jag läste den. Till hans försvar kan jag säga att det var den gamla översättningen från typ 20-talet jag läste, så det kan ju ha haft med det å göra..


3. Frosseri: Vilken bok har du slukat om och om igen utan någon skam över huvud taget? 

(What book have you deliciously devoured over and over with no shame whatsoever?)

Som jag berättat har jag inte läst om så många av mina böcker.. Men en bok som jag känner att jag kommer läsa tusentals gånger är Neil Gaimans Stardust. Den är mysig.



4. Lättja: Vilken bok har struntat i att läsa klart pga lathet? 

 (What book have you neglected reading due to laziness?)

Ingen tror jag. Finns ett par riktigt tjocka böcker (t.ex. Blonde av Joyce Carol Oates) som jag vill läsa. Men det har inte blivit av ännu.

5. Högmod: Vilken bok pratar du ofta om för att framstå som en intellektuell läsare? 

 (What book do you most talk about in order to sound like a very intellectual reader?)

När jag var yngre, runt 18-19 år var jag väldigt stolt över att ha läst Franz Kafkas Processen och Slottet. Jag hävdade bestämt att det var två favoritböcker. Men egentligen tyckte jag att dom var sjukt träiga och svåra att förstå.

6. Lust: Vilka egenskaper tycker du är mest attraktiva för en manlig eller kvinnlig karaktär? 

(What attributes do you find most attractive in male or female characters?)

Jag gillar dom som har lätt för att tala för sig, som är roliga och lite finuliga. Gärna nyfikna och lite upproriska också. Som t.ex. tvillingarna Weasley i Harry Potter-böckerna. :)

7. Avund: Vilken bok skulle du helst få som present? 

(What books would you most like to receive as a gift?)

Denna. Jag (och tanten i mig) dör lite grann. Vilket hantverk!!!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...