torsdag 31 maj 2012

Engelsfors bok 1 & 2 av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Titel: Cirkeln
Originaltitel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2011
Genre: YA, Fantasy
Handling: I skitstaden Engelsfors lever sex tjejer som precis har börjat gymnasiet. De har ingenting gemensamt förutom att de en natt när månen är blodröd förs till den nedlagda folkparken. De får veta att de är De Utvalda. Häxor. Nu måste de lära sig samarbeta för att överhuvudtaget överleva första året på gymnasiet.



Cecilia: Först tyckte jag att denna bok var väldigt rörig. Sex huvudroller som alla har varsin familj, vänskapskrets och intressen. Svårt att hålla ordning på alla. Men när det väl ger med sig är det en fantastisk bok. En riktigt bladvändare och riktigt spännande. Det är väldigt lätt att tycka om karaktärerna i boken. Min personliga favorit är Minoo. Det är möjligt att jag identifierar mig mest med henne, men alla tjejerna i boken tilltalar olika delar av mig. Jag tycker att språket är fantastiskt och intrigerna är härliga.
Sara Bergmark Elfgren är ett nytt namn för mig, men Mats Strandberg känner jag igen som krönikör i Aftonbladet Söndag för ett par år sedan. Jag älskade hans texter och hade därmed stora förhoppningar på denna bok. Han har även skrivit böckerna Halva liv och Bekantas bekanta. Jag har tyvärr inte läst någon av dom men är väldigt sugen!
Utan att spoila för mycket vill jag även säga att det är spännande med författare som inte drar sig för att ha ihjäl en huvudperson. Det gör läsandet lite mer på liv och död, istället för att man läser i god tro att huvudrollerna är trygga, eftersom de är just huvudroller.
Betyg: 5/5

Gottfrid: Jag har funderat en hel del på varför jag blev så fast i dessa böcker och plötsligt slog det mig: Författarna är ungefär i samma generation som mig och när de skriver så färdas jag tillbaka i tiden och hamnar på min gamla gymnasieskola - fast denna gång kring ett gäng häxor. Jag förstod det först när Cecilia nämde en tonåring som hade läst den och hävdade bestämt att "ungdomar inte alls pratar på det där viset". De gjorde det i alla fall när jag var ung... *harkel*.
Denna bok var en av de många böcker som Cecilia har stoppat i min hand och sagt något i stil med: "Den här skulle du gilla!", och som vanligt så hade hon väldigt rätt. En bra bok för mig är en som man aldrig vill lägga ifrån sig och som man ständigt vill tillbaka till när man har blivit tvungen att lägga ifrån sig den - så var denna bok för mig. Den gjorde också att jag var dödstrött på jobbet när jag jobbade morrnar eftersom den höll mig vaken halva natten. Mer behövs kanske inte sägas.
Betyg 5/5


Titel: Eld
Originaltitel: Eld
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2012
Genre: YA, Fantasy
Handling: De utvalda börjar tvåan på gymnasiet, och något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Sommarvärmen verkar aldrig ta slut, staden drabbas av återkommande elavbrott och Elias mamma startar organisationen "Positiva Engelsfors". Nu måste de utvalda verkligen komma nära varandra för att klara av hot både utifrån och inifrån.



Cecilia: Jag köpte den här boken i present till Gottfrid första dagen jag såg den i affären. Kul med en bokserie som vi älskar lika mycket! Så han läste den först, och sen har jag läst den efter honom. Supermysigt att läsa en bok och kunna diskutera med honom direkt när det händer saker!
Men nu till vad jag tyckte ^-^
Jag älskar den här boken mer än den första. Och jag gav den första boken 5 stjärnor. Så egentligen ska ha den här ha 6/5! Men det går ju inte ;)
Jag gillar verkligen hur våra hjältinnor utvecklas, både som personer och med sin kraft. Och som grupp! Ett par händelser i boken är helt geniala och jag satt som på nålar! Jag tyckte verkligen om att få lära känna Ida bättre också, som faktiskt var lite utanför i den första boken.
Jag läste ut boken idag och just nu känner jag mig bara galen efter fortsättningen!
Betyg: 5/5!!!!

Gottfrid: Som ovanstående skribent skriver så kom hon hem med den till mig en dag och jag började genast att läsa den. Den här gången skull minsann jag sitta och flina menande när Cecilia läser den och flämtar till under spännande stycken. Jag var orolig att den andra delen kanske inte skulle hålla måttet, att författarna kanske skyndat ihop en uppföljare, men så var det absolut inte. Det var en värdig uppföljare och till och med en aning bättre då man har lärt känna karaktärerna och samhället Engelsfors. När jag sedan läst klart den så insåg jag att jag skulle behöva vänta på den tredje boken och twittrade: "Nu har jag läst ut #Eld och #Cirkeln av @matsstrandberg_ och Sara Bergmark Elfgren. Nu måste jag alltså sitta och vänta på #Nykeln."
Då svarade Mats: "@Gottegraphic det känns som lång tid för dig men som väldigt snart för oss... ;) #stress"
Betyg: 5/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...