lördag 19 maj 2012

Dag 01 – Den bästa bok du läste förra året.

Vi hakar på 30 days of Books! Vi kommer inte skriva inläggen 30 dagar i rad, utan när vi känner för det. Vi kommer samla alla berörda inlägg under kategorin 30 days of books.
 
Cecilia:
Det måste vara Igelkottens elegans (L'élégance du hérisson) av Muriel Barbery.

Den handlar om Portvakten Renée Michel och 12 åriga Paloma Josse som båda bor i samma fastighet i de finare kvarteren i Paris. Renées och Palomas vägar korsas när en lägenhet i huset blir ledig och den japanske affärsmannen Kakuro Ozu flyttar in.
Jag älskade den här boken. Jag såg även filmen och blev inte besviken.
Boken är charmig, mysig och intelligent. Jag sögs in i bokens värld och var ledsen i flera dagar efteråt för att jag "saknade mina vänner". Jag ser fram emot att läsa mer av Muriel Barbery.




Gottfrid:
Det är nog Människohamn av John Ajvide Lindqvist - författaren som även ligger bakom succén Låt den rätte komma in... som jag ännu inte har läst dock.


Jag fick boken av min bror och hans flickvän för ett bra tag sedan men det tog mig nästan ett halvår att komma mig för att läsa den. När jag väl hade börjat så gick det dock inte att lägga ifrån sig den. Berättelsen utspelar sig på Domarö i Roslagens skärgård och det hela börjar med att en liten flicka försvinner spårlöst nästan bakom ryggen på hennes föräldrar. Några år senare kommer fadern, nu skild och nedsupen tillbaka till Domarö och man får sedan följa hans sökande efter sin dotter som han är övertygad fortfarande är vid liv.

Boken är fylld av spänning, kärlek och hat och det är svårt att inte fortsätta läsa. John har lyckats beskriva skärgården även för en fjällpojk som mig på ett sätt att även jag förstår vitsen med den. Jag har som smått börja snegla åt Hanteringen av odöda som står på bokhyllan nu.

1 kommentar:

  1. Låt den rätte komma in är ju så jäkla bra! Den måste läsas och gärna Ajvides andra böcker med. Tjärven är skitobehaglig :) *Tips* :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...