lördag 19 maj 2012

De tre musketörerna av Alexandre Dumas (bortlagd)


Nej, jag ger upp! Jag har försökt att läsa De Tre Musketörerna av Alexandre Dumas nu men jag kommer inte vidare. Det blir liksom så där att man sneglar mot bokhyllan hela tiden och tänker: ”Finns det inget annat jag kan läsa?”.

Problemet ligger nog i en frontalkulturkrock där en författare från romantiken som skriver om Frankrike på 1600-talet inte riktigt når fram till en modern, fotograferande, tv-spelande, twittrande snart 30-årig man på 2000-talet. Jag kan inte sympatisera med den hetlevrade D’Artagnan som förälskad och svartsjukt talar med en kvinna under 8 sidor där argumenten går i cirklar. En feminist skulle nog ha en hel del att säga om honom, vilket jag ändå ser mig som.

Jag har inga problem att lägga ifrån mig en bok om den inte tilltalar mig. Samma sak med filmer, tv-spel, osv. Varför slösa tid på böcker man måste traggla sig igenom. Nej, jag ger upp och ställer tillbaka boken i sin lilla boklåda med andra klassiker och kanske tar fram den igen någon gång då jag får mer utav den.

/Gottfrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...