lördag 19 maj 2012

Victor Hugo - Ringaren i Notre-Dame


Titel: Ringaren i Notre-Dame
Originaltitel: Notre-Dame de Paris
Författare: Victor Hugo
Originalspråk: Franska
Utgivningsår: 1831
Genre: Klassiker, skräckromantik, historisk roman.
Handling: Boken utspelar sig på 1400-talet i Paris.
I Notre-Dames väldiga katedral lever ärkediakonen Claude Frollo och hans vanskapte adoptivson Quasimodo. Utanför katedralen, på stadens gator och torg dansar och uppträder den vackra zigenerskan Esmeralda. Esmeralda blir dömd till döden efter att ha blivit oskyldigt anklagad för mordet på Kapten Febus, och Quasimodo försöker rädda henne..

Anledningen till att jag valt att läsa Ringaren i Notre-Dame är helt krasst pga en skoluppgift. Jag läser Svenska B på komvux just nu och vi har fått i uppgift att läsa en bok från 1800-talet. Jag valde Ringaren i Notre-Dame för att jag länge varit nyfiken på originalberättelsen. Alla har vi väl sett Disneys version? Efter att ha läst ut boken kan jag säga att Disney gjort om både historien och karaktärerna helt.

Jag tyckte att boken var aningens trögläst. Men när jag väl kommit in i historien, hade jag svårt att lägga ifrån mig den. Victor Hugo skrev med underfundig humor och riktar sig ofta till läsaren: "ty vi tar för givet att läsaren med större intelligens än Febus i hela detta äventyr ej har trott sig se någon annan bister munk än ärkedjäknen".
Däremot har jag, som är tjej och lever i nutiden, svårt att acceptera Esmeraldas (och alla kvinnor i boken) dumhet och undergivenhet. Kvinnorna svimmar till höger och vänster och har inget bättre för sig än att brodera och vara svartsjuka på varandra. Men å andra sidan, det var sån kvinnosynen var på 1800-talet när bokens skrevs. Boken är stundom rörande och har ett riktigt tragiskt slut.

Jag ger boken 3/5 i betyg. Själva storyn är lite rörig, men spännande. Jag är glad att jag läst den, inte minst för att känna till originalhistorien. Men jag kommer nog inte att läsa om den.

/Cecilia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...