tisdag 29 maj 2012

Dag 05 – En bok som gör dig glad

Cecilia:
Mian Lodalens bok Smulklubbens Skamlösa systrar. Den gör mig glad. Boken handlar om "den ständigt luspanka frilansskribenten My, krönikör i tidningen Queer Express, har slutat tro på den Stora Kärleken. Hon lever singelliv i en tillvaro där hon plockar upp smulorna från andras raserade förhållanden. Ständigt sexhungrande föredrar hon gifta kvinnor framför att binda sig i en fast relation. My har en osviklig förmåga att hamna i omöjliga situationer och när en gudabenådat vacker storbystad blondin kommer i hennes väg går hon inte att stoppa. Väninnorna Mackan och Hedda finns alltid till hands som räddande änglar. De drar med My på nya äventyr; demonstrationer och vilda fester. Från Pridefestivalen till kalas bland överklassens högdjur".


Queer chick-lit när den är som bäst! Jag myser och skrattar rakt ut när jag läser den här boken! 

Gottfrid:
En lite märklig fråga detta kan jag väl tycka. Jag menar, de flesta böcker som jag tycker är bra gör mig ju glad och det gör det hela lite svårare. Pratchett? Ja, hans böcker gör mig ju glad men förutom en ständig underton av humor finns det ju annat där också och jag måste kunna välja något annat än Pratchett när de kommer till dessa inlägg också känner jag. Så det fick bli Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. En rakt igenom feelgood-bok med lite alternativa historiska referenser - passar mig utmärkt.

Boken handlar om 100-åringen Allan Karlsson som helt enkelt bestämmer sig för att rymma från ålderdomshemmet och göra något bättre av sin sista tid. Historien hoppar mellan hans uppväxt och händelserika liv och hans flykt genom Sverige. En bok jag rekommenderar varmt till solstolen i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...