söndag 27 maj 2012

Dag 04 – Favoritkaraktär i din favoritserie.

Cecilia:
Ojojoj. Svååårt. Som jag skrev på dag 3 är min favoritserie Harry Potter. Men shit, välja en karaktär som jag gillar mer än de andra? Gah. Hum.
Tänk.
Tänk.
Tänk.
Jag gillar George och Fred Weasley grymt mycket. Dom är fantastiskt roliga och upplyftande.
Det skulle vara awsome med en spinoff som handlar om tvillingarna Weasley. Typ vad dom sysslade med innan Harry Potter började på skolan. *drömmer sig bort*
Annars gillar jag Luna Lovegood. Och Hermonie. Och Mrs Weasley. Och Snape. Och Professor McGonagall. Och...

Gottfrid:
Hm, det står ju onekligen mellan två stycken speciella huvudkaraktärer i Terry Pratchetts Discworld-serien: Granny Esmerelda ”Esme” Weatherwax eller His Grace, His Excellency, The Duke of Ankh; Commander Sir Samuel Vimes. Men eftersom det var Granny Weatherwax som en gång fick mig att börja älska denna serie så får det bli hon.
Weatherwax är Skivvärldens mäktigaste häxa och det är genom henne som Pratchett visar hur finurlig han är och att han är en fantastisk författare. Weatherwax ses ofta tillsammans med den mer uppsluppne karaktären Nanny Gytha Ogg som kompliterar den mer sammanbitne och allvarsamme Weatherwax och de har även en tredje häxa vilka dock byts ut under seriens gång (Magrat Garlick och senare Agnes Nitt). I böckerna om Tiffany Aching dyker Weatherwax upp som en biroll och min teori är att hon blev för mäktig efter boken Carpe Jugulum att hon inte passade som huvudroll längre. 

Böcker med Granny Weatherwax:
  • Equal Rites/Trollkarlens stav (1987)
  • Wyrd Sisters/Häxkonster (1988)
  • Lords and Ladies/Herrskap och Häxor (1992)
  • Maskerade/Masker (1995)
  • Carpe Jugulum/Carpe Jugulum (1998)
  • The Wee Free Men/Små blå män (2003)
  • A Hat Full of Sky (2004)
  • Wintersmith (2006)
  • I Shall Wear Midnight (2010)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...