söndag 21 oktober 2012

Dodger av Terry Pratchett

Titel: Dodger
Originaltitel: Dodger
Författare: Terry Pratchett
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: Ungdomslitteratur/Historisk fantasy
Handling:
"Dodger is a tosher - a sewer scavenger living in the squalor of Dickensian London. Everyone who is nobody knows Dodger. Anyone who is anybody doesn't. But when he rescues a young girl from a beating, suddenly everybody wants to know him."

Omdöme:
Dodger är skriven av Terry Pratchett som är mest känd för Fantasy-serien Discworld/Skivvärlden som än så länge består av 39 böcker.

När jag började läsa Dodger, som inte utspelar sig i Skivvärlden, så begrep jag inte varför Pratchett  inte placerade berättelsen i Skivvärlden? Det utspelar sig nämligen i det Viktorianska London, vilket är onekligen väldigt likt Ankh-Morkpork – den största och äldsta staden i Skivvärlden där de flesta av Pratchetts Skivvärld-böcker utspelar sig. Huvudpersonen hade dessutom många likheter med karaktären Moist von Lipwig som är huvudkaraktären i två av Pratchetts böcker i Skivvärld-serien. Men när jag kom längre in i boken så insåg jag att den här berättelsen bygger på det historiska London och på förhållandena i staden under 1800-talet, om än något mer lättsamt.

Dodger saknar dock delvis den karaktäristiska humorn som Pratchett är så känd för och man skrattar inte högt lika mycket som i hans tidigare verk, men det hade inte varit Pratchett om inte det hade funnits en finurlig känsla av glimten-i-ögat genom hela berättelsen. Vi stöter på en rad historiska personen, som t.ex. Charles Dickens, och får en guidad tur genom Londons katakomber och gator. Karaktärerna känns genuina, som alltid i Pratchetts böcker, och berättelsen är spännande och roande.

Men om det nu har att göra med att jag har läst så mycket av Pratchetts böcker och alltid har höga förväntningar eller inte så är inte den här boken den bästa han har skrivit. Däremot inte den sämsta heller på långa vägar. Den bästa fristående icke-Skivvärldsboken jag har läst med Pratchett är Nation (bortsett från Good Omens som han skrev tillsammans med Neil Gaiman) och skulle hellre rekommendera den framför den här. I Skivvärld-serien finns det också böcker jag skulle göra det med, men hur som helst är det en bra och läsvärd bok.

Betyget blir 5/5, även fast jag inte tycker att den kommer upp till den klass vissa av hans böcker håller, men är ändå riktigt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...