måndag 20 maj 2013

Särskild av Nene Ormes

Titel: Särskild
Bokserie: De sära #2
Författare: Nene Ormes
Förlag: Styxx
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2012
Genre: Fantasy

Handling:
"Det är festival i Malmö, och festivalen har lockat mer än bara vanliga människor. De sära har kommit till stan för att jaga, slåss och roa sig. Men bakom musiken, de glättiga scenerna och festivalstånden ruvar mörker och hemligheter.

Udda har börjat drömma igen, och hennes drömmar leder henne tillbaka till den karismatiske hamnskiftaren Hemming och till det enigmatiska Oraklet som bor i toppen av Turning Torso. Uddas förmågor gör henne till både en tillgång och ett hot för de krafter som rör sig i Malmös sära värld. Där finns de som vill utnyttja henne, men också de som fruktar henne och vill förgöra henne. Magrete, Hemmings brutala mäster, gillar inte att Udda har svurit sin lojalitet till Oraklet och en sammandrabbning är överhängande. Hamnskiftare, drömmare, lotsar, eldtursar och orakel vem går segrande ur striden?
"
från adlibris.

Omdöme:
Det är spännande att vara tillbaka i Uddas sära värld i Malmö, jag kommer på mig själv flera gånger med att önska att jag någon gång besökt staden så jag kunde känna till platserna och få en mer levande bild av miljöerna.
Jag tycker att storyn är spännande och jag gillar verkligen huvudpersonen Udda. Det enda jag inte riktigt gillar är Uddas drömmar, jag förstår att de är essentiella för handlingen men jag tycker att det blir lite för mycket ibland. Men det är en riktigt bladvändare och jag ser fram emot att läsa fortsättningen! Särskild får betyget 3/5!

Tack till Styxx Fantasy för recensionsexemplaret!

Omslaget:
Omslaget är supersnyggt. Färgerna, designen, fåglarna. Allt passar in med bokens innehåll. I like it!

Recensioner av andra bloggare:
Schitzo-Cookie's Bokblogg
Jenniesboklista.com
Pocketlover

Fler böcker i serien:
1. Udda Verklighet
2. Särskild



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...