torsdag 20 juni 2013

Coraline av Neil Gaiman. Bok och film.

Originaltitel: Coraline
Författare: Neil Gaiman
Illustratör: Chris Riddell
Förlag: Harper Collins
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2003
Genre: Fantasy, YA

Handling:
"Den lilla flickan Coraline och hennes föräldrar flyttar in i ett konstigt hus. Där bor miss Spink och miss Forcible, en gammal som tränar en muscirkus ingen får se. Och så finns en dörr som kanske inte leder någonstans. Men när Coraline tittar efter hamnar hon i en spegelvärld. där träffar hon en kvinna som presenterar sig som hennes "andra mamma". Hon vill att Coraline ska stanna... för evigt." från adlibris.

Omdöme:
Trots att detta är en bok för MG/YA är den ganska otäck, på ett psykologiskt sätt. Det är blod, knappar istället för ögon och otäcka "drömmar". The other mother är hemsk på bästa Disneyskurk-sätt (utan sånger!) och Coraline är en modig och tuff liten tjej.
Min favoritkaraktär är dock den svarta katten - som så ofta förr fångar Gaiman katters kattighet på ett förträffligt sätt!

“What's your name,' Coraline asked the cat. 'Look, I'm Coraline. Okay?'
'Cats don't have names,' it said.
'No?' said Coraline.
'No,' said the cat. 'Now you people have names. That's because you don't know who you are. We know who we are, so we don't need names.”

Helt fantastisk, som ni ser.
Däremot kan jag tycka att boken blir lite för mörk ibland, nästan så den känns tung. Jag vill rekommendera den till alla som vill läsa en kort bok som är lite småläskig.
Jag ger boken Coraline betyget 4/5!

Omslaget:
Det är fint, lite tråkigt kanske. Jag stör mig på att Coralines kläder har "fel" färger om man jämför med vad det står i boken. Men jag gillar detaljerna i bilden.

Andra omslag:
 
1. En pocketutgåva. Ser lite mer vuxen ut. Fin, påminner om gammal film.
2. Originalutgåvan, illustrerad av Dave McKean. Läskig!
3. Nyutgåva efter att filmen kommit ut. Fin. Jag gillar knappmånen och att trädet ser ut som en hand..
4. Ett annat Dave McKean-omslag. Gillar inte riktigt färgerna här men katt är med å det är bra. :)
5. Ett till filmomslag. Inte lika snyggt som det andra men jag gillar färgerna.
6. Franskt (?) omslag. Riiktigt snyggt!!
7. Dansk utgåva. Helt okej, men ser inte ut som en läskig ungdomsbok utan mer som en relationsroman för vuxna..?
8. Svensk utgåva. Förlåt men jag gillar verkligen inte den här..

Vilket omslag gillar ni bäst?

Recensioner av andra bloggare:
Nellons bokblogg
Bookis 

Se vad Neil Gaiman har att säga om knappar :







Filmatiseringen
Titel: Coraline
Svensk titel: Coraline och spegelns hemlighet
Regi: Henry Selick (Nightmare before Christmas)
Manus: Henry Selick & Neil Gaiman
Rösterna:
Coraline Jones - Dakota Fanning
Mel Jones/The Other Mother - Teri Hatcher
Mrs Spink / Other Mrs Spink - Jennifer Saunders
Mrs Forcible / Other Mrs Forcible - Dawn French
The Cat - Keith David
Wybie - Robert Bailey Jr.

Omdöme:
Jag tycker verkligen om den här filmen, hade jag sett den för ett par år sedan när jag var "besatt" av filmer som Nightmare before Christmas och den onda dockan hade detta verkligen varit en livsfavorit för mig.
Jag gillar verkligen castingen, Tori Hatcher är perfekt som The Other Mother. Dawn French och Jennifer Saunders är fantastiska som Coralines grannar mrs Spink och mrs Forcible.
Jag tycker även att Henry Selick har lyckats fånga bokens kusliga känsla på ett bra sätt och jag älskar verkligen stop-motion! Alla detaljer!
Vissa saker är tagna direkt ur boken men det finns vissa saker som skiljer sig givetvis. Den största skillnaden är karaktären Wybie som inte är med alls i boken.
På det stora hela är det en välgjord och bra film som nästan gör boken rättvisa ;)



3 kommentarer:

  1. Jag läste nyss "Stardust" av Mr Neil Gaiman och den var jag så väldigt besviken på. Nu blev jag nyfiken på att läsa den här och jämföra dem två. För att se om han är en så bra författare som hans rykte säger.

    SvaraRadera
  2. Glad midsommar !

    Sportfotograf
    http://www.sportfoton.se

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst boken men gillade filmen jätte mycket, läskig men ändå en intressant handling. När det kommer till omslagen är min favorit den med månen som ser ut som en knapp och där trädet ser ut som att vara på väg att plocka upp Caroline. Jag tycker den bilden fångar det mystiska med berättelsen :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...