tisdag 3 september 2013

Stardust av Neil Gaiman

Titel: Stardust
Författare: Neil Gaiman
Illustratör: Charles Vess
Förlag: DC Comics
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2005
Genre: Fantasy, Graphic Novel
Handling:
"Någonstans på den sömniga engelska landsbygden finns den lilla byn Wall. I sex hundra år har den legat på sitt granitutsprång, öster om den höga stenmur som har givit byn dess namn.

Här bor Tristan Thorn som har förlorat sitt hjärta till den vackra Victoria Forester. Men Victoria är kall och oåtkomlig lika oåtkomlig som den stjärna hon och Tristan ser falla från himlen en klar oktoberkväll.

Den kväll avger Tristan ett obetänksamt löfte som tvingar honom att gå genom öppningen i muren, bort över ängen och vidare in i sitt livs mest oförgätliga äventyr". från adlibris

 
Omdöme:
I mitt tycke är detta den ultimata sagan, fantasy när den är som bäst!
Jag tycker att huvudhistorien med Tristan och Yvaine, och de parallella historierna med häxorna och prinsarna som slåss om sin rätt till tronen är helt fantastiska. Och vi får möta många oförglömliga karaktärer, en av mina favoriter är Captain Shakespeare!
Just den här versionen som jag läste nu är illustrerad av en av mina favoriter Charles Vess - och han har lyckats fånga bokens känsla på ett bra sätt. 
Det blir givetvis betyget 5/5! 




Omslaget:
Omslaget är helt fantastiskt, jag älskar hur Yvaine lyser i mörkret.

Övrigt:
Som de flesta förmodligen vet filmatiserades Stardust 2007 med bland andra Robert de Niro, Claire Danes och Michelle Pfeiffer. Jag tycker om filmen även om det är vissa saker de gjort om som jag inte är så förtjust i (slutet t.ex.). Här är trailern:



3 kommentarer:

  1. Ah, blir bara mer och mer sugen på Neil Gaiman ju mer ni skriver om honom och hans böcker :)

    SV: Jag hade Priscilla bland mina prenumerationer innan men jag har svårt för hennes sätt att prata. Det irriterar mig så jag tog faktiskt bort henne.

    SvaraRadera
  2. Jag läste "Stardust" för ett par år sedan och älskade verkligen berättelsen, vad kul att den finns som graphic novel också! :) Jag tycker faktiskt att filmatiseringen är väldigt bra men visst är slutet annorlunda och betydligt mer sockersött än bokens.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...