torsdag 19 september 2013

Tisdagskvinnorna av Monika Peetz

Titel: Tisdagskvinnorna
Originaltitel: Die Dienstagsfrauen
Författare: Monika Peetz
Förlag: Liebel
Originalspråk: Tyska
Utgivningsår: 2010
Genre: Genre
Handling och Omdöme:
"Fem väninnor på pilgrimsfärd, Caroline, Judith Eva, Kiki och Estelle: en framgångsrik brottmålsadvokat, en överkänslig dram queen, en hängiven mamma till fyra barn med övergivna ambitioner om en egen yrkeskarriär, en ständigt förälskad och gladlynt designer som väntar på sitt genombrott och en lyxälskande apotekarhustru som har en proppfull garderob och en härligt vass tunga.
När den nyblivna änkan Judith gick igenom sin avlidne makes tillhörigheter hittade hon hans dagbok, gömd i en flanellskjorta i garderoben. Dagboken leder henne och hennes fyra väninnor ut på en vallfärdsvandring som kommer att sätta deras vänskap på hårda prov. Steg för steg uppdagas en hemlighet som ställer allas liv på ända." (adlibris.com)

Jag blev överraskad av hur mysig och underhållande den här boken var. Omslaget är inte mycket att hurra över och som många andra bokälskare dömer jag gärna boken efter omslaget tyvärr.
Jag älskar väninnornas lite vassa humor och dialog. Jag tycker även att Monika Peetz lyckas ge varje karaktär utrymme och det är spännande att få lära känna dom bättre. Tyvärr känns boken lite långsam och det är nästan plågsamt gnälligt ibland.
Jag ger Tisdagskvinnorna betyget 3/5!

Tack till Liebel för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 3.15


Omslaget:
Omslaget är inte jättesexigt direkt, snarare får jag lite frikyrkovibbar och jag känner ett minimalt sug att plocka upp boken. Jättetråkigt, den förtjänar bättre!

Andra omslag:

1. Det tyska originalet. Jättefin!
2. Holländsk utgåva. Helt okej, mysig känsla i bilden.
3. Italiensk utgåva. Den är fin men jag förstår inte riktigt vad den har med handlingen att göra?


1 kommentar:

  1. Man kanske ska ge den en chans :)

    Var gärna med och delta i min tävling som du hittar till här: http://www.lexielaser.org/2013/10/tavla-och-vinn-fint-pris-hos-bokii.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...