tisdag 22 oktober 2013

Besvärjelser och beskydd av Maria Friedner

Titel: Besvärjelser och beskydd
Författare: Maria Friedner
Förlag: MIX förlag
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2013
Genre: Fantasy
Handling och Omdöme:
Förlåt, men sällan har jag haft så höga förväntningar på en bok och att det sedan blivit platt fall. Jag föreställde mig (och hoppades på) att den här boken skulle vara väldigt rolig, sexig och framförallt en bladvändare. Men nej.
Besvärjelser och beskydd handlar om bibliotekarien Cecilia som har lite emotionella problem, hon söker sig till flyktiga relationer och är mest intresserad av att supa och ha sex (sexet får vi som läsare dock inte vara med på, så fort det börjar bli intressant stängs vi ute).
Den enda kärleken hon känner för någon är för hennes fina mormor, som nu mystiskt försvunnit, det dyker upp en vätte som informerar om att hennes mormor blivit kidnappad så nu måste Cecilia rädda henne.
Det som verkar så lovande tycker jag blir förutsägbart, t.ex. är undertiteln (eller vad det nu kan tänkas kallas..) "Feer, sexiga demoner och bittra vättar i en vanlig svensk småstad!" Därmed vet man direkt att den sexige Alexi är en demon. Ja förlåt, jag spoilade lite nu, men läs varsomhelst om boken och den där texten står där.. Och därmed kan man förutsäga massor av andra saker i handlingen. Tyvärr. Det känns jättetråkigt.
En annan sak som jag störde mig på var att man gång på gång påmindes om hur sexig och läcker Cecilia är. Ungefär varje gång hon såg sig i spegeln eller tog på sig ett nytt plagg upprepades det. Ja vi hajar att hon är gorgeous - move on with the story! Blah.

Men. Boken har en spännande story, även om det inte är en bladvändare så vill jag veta hur det går för Cecilia och hennes mormor. Och med handen på hjärtat fick humorn i boken mig att le vid flera tillfällen. Det är möjligt att jag hade tyckt bättre om boken om jag inte haft så höga förväntningar.
Men jag ger Besvärjelser och beskydd betyget 2/5!

Tack till MIX förlag för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 3.43


Omslaget:
Omslaget är skitsnyggt. Det är en av mina favoriter Lina Neidestam som tecknat det.

Recensioner av andra bloggare:
Nilmas bokhylla
Schitzo-Cookies bokblogg
Pockerlover




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...