måndag 28 oktober 2013

Hemlös av Gail Carriger

Obs! Handlingsbeskrivningen innehåller spoilers för den som inte läst de tidigare delarna i serien!  Resten av recensionen är spoilerfri!

Titel: Hemlös
Originaltitel: Blameless
Bokserie: The Parasol Protectorate #3
Författare: Gail Carriger
Förlag: Styxx fantasy
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2013
Genre: Sci-Fi/Steampunk
Handling och Omdöme:
Alexia Maccon, f.d. Tarabotti, har det minsann inte lätt. Inte nog med att hon som vanligt är måltavla för diverse blodtörstiga, arga och mordiska varelser, dessutom är hon plötsligt hemlös och London säsongens största skandal på grund av sitt obekväma tillstånd. Att bli med barn är en omöjlighet för henne som själlös, åtminstone med sin man som är varulv. Alexia beger sig till Italien i jakt på Tempelriddarorden. De sägs ha kunskap om övermänniskor. Alexia misstänker att hon hamnat ur askan i elden, men vad bryr hon sig om livshotande attacker när det finns pesto?

Jag fortsätter älska den här serien, även om just Hemlös känns aningens svagare än de två tidigare böckerna. Humorn, skandalerna, alla häftiga gizmos. Den här boken var dessutom lite mer spännande än de tidigare varit, det var svårt att förutspå hur den skulle sluta.
Jag gillar att Alexia inte direkt utvecklas som person, det känns onaturligt att en person utan själ ska göra det. Men jag är verkligen nyfiken på hur det ska gå för henne i de kommande böckerna!
Hemlös får betyget 4/5 av mig!

Tack till Styxx förlag för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 3.99


Omslaget:
Omslaget är ursnyggt som vanligt.

Recensioner av andra bloggare:
Nilmas Bokhylla
Fridas Bokhylla
Boktokig

Fler böcker i serien:
1. Soulless / Själlös
2. Changeless / Chanslös
3. Blameless / Hemlös
4. Heartless
5. Timeless

Andra böcker av författaren:


Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

4 kommentarer:

  1. Ser fram emot nästa bok i serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Jag har övervägt att läsa dom på engelska, men tycker så mycket om översättningarna så jag tror att jag väntar på nästa :)
      / Cecilia

      Radera
  2. Ååh vad jag gillar och saknar er blogg! Ni har en av mina absoluta favvisbloggar. Har inget jag riktigt kan peka ut som anledning, det är nog helt enkelt helheten. ^^
    Vill bara understryka dock att jag har full förståelse för att suget/tiden/lusten att blogga kanske går lite i vågor ibland, så snälla ni ta inte det här på fel sätt, jag saknar bara att kika in här och läsa det ni skrivit/filmat. :) Jag "förväntar" mig absolut ingenting.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh vad gullig du är! Förlåt att vi varit så kassa att uppdatera! Det blir inte mycket tid åt läsning när vi båda jobbar och har hamnat i en gravidbubbla. Allt handlar om den kommande bebisen. Men ska försöka vara snabbare på att skriva recensioner iallafall :)
      Stor kram till dig!
      / Cecilia och Gottfrid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...