onsdag 26 augusti 2015

Ett vingslag av Madelene Schoug

Titel: Ett vingslag
Bokserie: Vingers #1
Författare: Madelene Schoug
Förlag: Framsteget Bokförlag
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2015
Genre: Fantasy, Äventyr
Goodreads snittbetyg: 2.00
Handling och Omdöme:
Ett vingslag utspelar sig i en fiktiv värd där vi får följa folkslagen vingers och dolber. Vingers är ett vackert och ståtligt vingbeklätt folk medans dolber lever under marken, är små och förundransvärt starka. I början av boken blir den unga vingerflickan Nea räddad från elaka griffer av dolbpojken Jura. Hennes far har dock redan samlat ett följe för att rädda henne och vi får följa hans äventyr parallellt med Neas. Nea upptäcker en ny värld hos dolberna och får nya vänner för livet.

Jag har väldigt mycket tankar i huvudet om den här boken, det var författaren själv som hörde av sig till oss och frågade om vi var intresserade av att läsa den. Då vi båda gillar fantasy tackade vi glatt ja. Det är ett spännande äventyr och jag tycker verkligen att författaren har lyckats skapa en värld jag gärna skulle besöka själv och både karaktärerna och historien i sig själv håller mig tillräckligt intresserad för att läsa ut boken. Men tyvärr räcker inte språket till riktigt. Jag är väldigt kritisk när det kommer till stavfel, syftningsfel och andra grammatiska snedsteg. Är t.ex. en bok klumpigt översatt kan jag lägga undan den och hellre leta reda på originalet (trots att det givetvis är enklare att läsa på svenska). Kanske hade Madelene Schoug behövt få boken korrekturläst ännu en gång innan den gavs ut. Jag kan inte ignorera att det tog mig nästan tre veckor att läsa dessa 250 sidor, vilka jag skulle ha kunnat flyga igenom på en eller två eftermiddagar.

Trots dessa hårda ord är jag väldigt nyfiken på hur det kommer gå för dolberna och vingers i sitt krig mot de otäcka grifferna och jag kommer förmodligen att läsa fortsättningen!
Ett vingslag får betyget 2,5/5 av mig.
Tack till Madelene för att jag fick läsa din bok!

Omslaget:
Omslaget är helt okej. Det är stilrent och vackert, men jag hade aldrig trott att boken handlade om ett episkt äventyr i en fantasyvärld utan tankarna far snarare till en biografi skriven av någon som förlorat ett barn alldeles för tidigt.


Recensioner av andra bloggare:
Stuff I Read

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon

1 kommentar:

  1. How to play Baccarat - WilliamRione
    To play Baccarat online, go to the dealer's box and place your 실시간 바카라 사이트 샤오 미 bets, then enter the Baccarat tables and choose the bet number that corresponds to your

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...