torsdag 27 augusti 2015

Morsning och goodbye av Magnus Härenstam och Petter Karlsson


Titel: Morsning och goodbye
Författare: Magnus Härenstam, Petter Karlsson
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2015
Genre: Biografi
Goodreads snittbetyg: 3.57

Handling och Omdöme:
De flesta av oss minns Magnus Härenstam tillsammans med Brasse Brännström och Eva Remaeus i det kultförklarade barnprogrammet ”Fem myror är fler än fyra elefanter”, som lärde ett helt land att räkna, läsa och skriva. Själv minns jag dock mer det kassettband med titeln ”Varning för barn” som jag hittade hemma som liten och lyssnade sönder. Eller de LP-skivor som jag lånade från familjen Isakssons uppe på byn med titlar som ”Det är serverat” och ”Magnus och Brasse”. Detta var krogshower med monologer som ”Verkmästaren i magen”, ”Backhopparen”, ”Bäst att ta sig ett glas”, ”Svordomsvisan” m.m. Sedan minns jag också när jag började tycka om Lasse Hallströms filmer där både Magnus och Brasse medverkade flitigt tills Lasse åkte över Atlanten för att bli Hollywoodstjärna. Jag minns Göta kanal, Picassos äventyr, Sällskapsresan, Macken – Roy's & Roger's Bilservice, Vuxna människor, Jeopardy! osv. Magnus var där hela tiden. Den 13 juni i år avled han dock 73 år gammal, men hann skriva ner sina memoarer i boken ”Morsning och goodbye” som kom ut en månad innan hans död. Här skriver han om sitt liv från sin gråa uppväxt i ett akademiska och religiöst barndomshem i Västervik till sina sista år i livet.

Jag är vanligtvis inte speciellt intresserad av biografier, men har läst ett par stycken som alla har handlat om människor jag har ”vuxit upp med” (t.ex. Robert Gustavsson, Tommy Körberg osv.) och som jag har ett genuint intresse för. Därför valde jag att plocka upp Magnus Härenstams biografi och ge den en chans. Jag måste dock säga att jag är aningen besviken och hade svårt att avsluta den. Till att börja med skriver Magnus mycket om sina båtsemestrar och liknande privata äventyr som bara skulle intressera hans barn eller någon annan närstående (eller om man är intresserad av båtar) – inte mig som utomstående läsare. Han drar upp många namn på ett sådant sätt som att jag borde känna till dessa människor, men har i verkligheten ingen aning om vilka dessa är. Detta återkommer hela tiden och får mig att känna mig lite utanför. Han hoppar dessutom en del från dåtid till nutid och tillbaka igen, så man kan få lite svårt att hänga med om vilket år det handlar om.

Det positiva med boken handlar dock enbart om hur intresserad av Magnus man är. Är man inte intresserad är boken inte mycket att hänga upp i julgranen. Den är som biografi okej, eftersom den är ganska rolig och tillsynes ärlig, men den enda gången jag kände att jag blev rörd av boken var dock när han berättar om Brasses begravning. Förutom det lämnade den mig ganska likgiltig.

Jag ger Morsning och goodbye av Magnus Härenstam 2 av 5 i betyg.

Recensioner av andra bloggare:

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon 

1 kommentar:

  1. Vad synd - det känns som att just Magnus av alla skulle kunna leverera när det gäller en biografi.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...