torsdag 8 november 2012

Is it just me? av Miranda Hart

Titel: Is it just me? 
Originaltitel: Is it just me?
Författare: Miranda Hart
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: Biografi, Humor
Handling:
"Well hello to you dear browser. Now I have your attention it would be rude if I didn't tell you a little about my literary feast. So, here is the thing: is it just me or does anyone else find that adulthood offers no refuge from the unexpected horrors, peculiar lack of physical coordination and sometimes unexplained nudity, that accompanied childhood and adolescence? Does everybody struggle with the hazards that accompany, say, sitting elegantly on a bar stool; using chopsticks; pretending to understand the bank crisis; pedicures - surely it's plain wrong for a stranger to fondle your feet? Or is it just me? I am proud to say I have a wealth of awkward experiences - from school days to life as an office temp - and here I offer my 18-year-old self (and I hope you too dear reader) some much needed caution and guidance on how to navigate life's rocky path. Because frankly where is the manual? The much needed manual to life. Well, fret not, for this is my attempt at one and let's call it, because it's fun, a Miran-ual. I thank you." amazon.com

Omdöme:
När jag besökte min syster i England i somras bekantade jag mig med den kvinnliga komikern Miranda Hart. Hennes egna komediserie Miranda hade precis premiär på tv och jag å syrran satt och garvade åt (med) denna otroligt roliga kvinna. Hon är klumpig, hon säger alltid helt fel saker, hon bjuder extremt mycket på sig själv och hon har en förmåga att försätta sig i helt fel situationer. Hon är kort sagt helt fantastisk.
Så när min födelsedagspresent från Nettan (min syster) dimper ner på hallmattan och jag sliter av omslaget och hittar denna fantastiska bok (som dessutom är sjukt snygg men mer om det senare) blir jag så otroligt glad!! Jag visste inte ens om att Miranda hade skrivit en bok!
Boken har ett otroligt starkt berättar-jag. Det är Mirandas röst som pratar till mig genom orden på sidorna och jag känner mig otroligt inbjuden. Ibland kommer även hennes 18-åriga jag in i samtalet och jag får känslan av att sitta och lyssna på två gamla vänner som tjivas och munhuggs med varandra. Helt underbart.
Boken är väldigt rolig och hon delar med sig av en hel del pinsamma anekdoter. Jag är nöjd för det är vad jag väntat mig. Det som förvånade mig är att hon dessutom lyckas väva in lite allvar i sin text. Hon lyckas diskutera skönhet, barn, giftermål (allt som vi kvinnor förväntas ägna oss åt) på ett roligt och tänkvärt sätt. Det höjer betyget!
Däremot vet jag inte hur pass rolig denna bok är för någon som inte "känner" Miranda sedan tidigare. Så jag rekommenderar att se åtminstone en säsong av hennes serie Miranda innan du läser boken. :)
Jag ger "It is just me?" betyget 5/5!!

Omslaget:
Jag tycker boken är fantastiskt snygg! Jag älskar typsnittet och hennes min är "typiskt Miranda". Så himla bra! Dessutom innehåller boken fina illustrationer av Annika Huett, vilket jag verkligen gillar! Själva boken är rosa så den är snygg även utan skyddsomslaget! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...