tisdag 17 juli 2012

I lagens namn av Terry Pratchett

Titel: I lagens namn
Originaltitel: Guards! Guards!
Bokserie: Discworld #8. Första boken om stadsvakten.
Författare: Terry Pratchett
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 1989
Genre:  Fantasy, humor
Handling: "Stadsvakten i Ankh-Morkpork har ingen hög status, deras motto är att undvika alla eventuella misshagligheter och bråk som äger rum i staden. Ledaren för det rätt bedrövliga gänget, Kapten Vimes, tillbringar större delen av sin tid på någon kufisk krog med något stärkande i handen. Ankh-Morpork styrs av Patriciern som införlivat tjuvgille och lönnmördarskrået i sitt sätt att handskas med makten. Överraskande nog fungerar hans sätt mycket bra.
Samtidigt finns det självklart alltid folk som vill den rådande makten och ersätta den på ett smärtfritt magiskt sätt. Vad som lätt blir ett problem är att det sällan finns någon befrielse från smärta när man blandar in magi.
En bok om åkallan av drakar försvinner från Universitetets bibliotek. Och en enorm drake grillar Ankh-Morporks invånare till döds. Passande nog dyker det upp en snygg men ganska korkad man som åberopar sina kungliga rötter för att fördriva draken. Bakom honom står en man med iskalla nerver. En man som dock inte väntar sig att draken ska frigöra sig från magins makt och få storhetsvansinne."

Detta är första boken jag läser om stadsvakten och jag gillare! Jag älskar hur de tjafsar med varann och jag älskar Pratchetts underfundiga humor. Vi får bland annat bekanta oss med Morot (Carrot) som växt upp bland dvärgar och precis fått reda på att han inte är någon dvärg själv! Stor överraskning för honom som trodde att han bara var en ovanligt stor dvärg!
Däremot kan jag känna ibland att man blir mätt på humorn, man börjar förvänta sig den och även om man är road så skrattar man inte direkt rakt ut. Men överlag är det en bra bok och jag ser fram emot att lära känna Vimes, Morot, Nobby och Kolon bättre. Jag ger I lagens namn betyget 4/5!
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...