torsdag 5 juli 2012

Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Titel: Jag väntar under mossan
Originaltitel: Jag väntar under mossan
Författare: Amanda Hellberg
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2012
Genre:  Skräck, YA
Handling: "Vad är det för varelser som rör sig i mörkret runt en vanlig sommarstuga i skogen? Som viskar och knackar ...
När Tilda är nära att drunkna och spolas i land på den olycksbådande ön mitt i sjön skruvas hennes känslighet upp. Hon tränger djupare in i en värld av övernaturliga varelser och mystiska samband där ingenting är som det först verkar. Samtidigt vakar någon - eller något - över varje steg Tilda tar ...
I en värld av sällsamma skuggväsen, undangömda kråkslott, en bottenlös näckrosdamm och en uråldrig maktkamp söker Tilda sanningen: Vad hände med Tildas försvunna mormor? Vem ligger bakom den ondskefulla stämningen vid sjön? Hur känns den stora kärleken? Och vem är Tilda själv egentligen?"

Jaa, det här lät ju som en riktig fempoängare. Jag hade skyhöga förväntningar på den här boken, dels på grund av all rosig kritik den fått i alla bloggar och omdömen. Och dels för att om det är något som verkligen kan skrämma mig så är det svensk folktro. Jag hade verkligen sett fram emot att bli rädd, att ha svårt att sova pga olika ljud, och svårt att gå ute själv pga all natur omkring mig. Men nej.. Början av boken hade potential, byggde upp för en otäck story och det är lite skrämmande. Tyvärr blir det platt fall och slutet är så långdraget att jag nästan ville lägga undan boken. När det var 30 sidor kvar...
Att boken dessutom är full av stavfel och underliga meningar med syftningsfel gör inte saken bättre direkt och jag är sååå glad att jag nöjde mig med att låna den på biblioteket istället för att köpa den.
Det är möjligt att jag hade tyckt bättre om den här boken när jag var yngre, men nu läser jag den som vuxen (och har blivit rekommenderad att den funkar till vuxna också) så Jag väntar under mossan får tyvärr bara betyget 1/5 av mig.
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...