tisdag 31 juli 2012

Julia av Anne Fortier

Titel: Julia
Originaltitel: Juliet
Författare: Anne Fortier
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2010
Genre:  Historisk roman, kärlek
Handling: "Julie Jacobs ärver en nyckel till ett bankfack i Italien, och kommer därmed en fascinerande familjehemlighet på spåren. Snart inleds ett vindlande och riskabelt sökande efter sanningen om Julies släkting Giulietta, vars kärlekshistoria med Romeo skakade det medeltida Siena i sina grundvalar. I mötet med ättlingar till de rivaliserande familjerna i Shakespears odödliga verk inser hon att den förbannelse som uttalas i dramat nu vilar över hennes själv och att bara Romeo kan rädda henne - men var är han?"

Jag är inte något jättefan av varken historiska eller romantiska romaner. Men den här var väldigt mysig. Det tog ett tag för mig att riktigt komma in i historien, men jag tror det berodde mer på att jag läste den på jobbet än något annat. Det är svårt att riktigt komma in i boken när man tvingas avbryta varannan sida ungefär.

Jag gillade verkligen hur intrigerna slingrar sig om varandra samtidigt som man måste hålla sig skärpt för vad som hände tidigare för att riktigt hänga med och jag älskar att kastas tillbaka till 1300-talets Italien.
Jag är tyvärr inte så väldigt påläst om Shakespears Romeo och Julia, så jag kan tyvärr inte jämföra, men jag blev riktigt sugen på att läsa/se den :)

Jag ger Julia betyget 4/5!
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...