fredag 15 maj 2015

I'll give you the sun av Jandy Nelson

Titel: I'll give you the sun
Författare: Jandy Nelson
Förlag: Dial Books
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2014
Genre: YA, Contemporary
Goodreads snittbetyg: 4.12
Handling och Omdöme:
"Noah och Jude är tvillingar, bästa vänner, och olika som natt och dag. Noah vill hellre måla av världen i sitt skissblock än leva i den, medan Jude kastar sig ut i de högsta vågorna tillsammans med surfkillarna. Alla vill vara Judes vän, ingen vill vara Noahs. Tills Brian dyker upp, Brian som samlar på meteoriter och får Noahs kropp att vibrera. Men då inträffar det otänkbara – en tragedi som slår tvillingarnas liv i spillror. Och allt förändras.
Tre år senare pratar tvillingarna inte längre med varandra. Noah har slutat måla och Jude har blivit en ensamvarg. Jude försöker ställa allt som gått fel till rätta, vilket sammanför henne med en excentrisk skulptör och en kille med världens krokigaste leende. Ett möte som kommer vända tvillingarnas liv upp och ner, igen."

Jag börjar känna mig upprepande när jag hyllar bok efter bok. Jag har verkligen haft tur med att läsa fantastiska böcker senaste månaderna, och den här boken är verkligen inte något undantag! 
Jag Ä L S K A R den här boken! Den har alla ingredienser som jag älskar: Fantastiskt knasiga karaktärer, konst, syskonkärlek/hat, pirriga romanser och ett språk som gör att jag knappt hinner andas när jag läser. 
Min favoritkaraktär är Noah, han är en så unik karaktär och språket i hans kapitel är helt fantastiskt. Jag älskar hur han målar sina tankar med ord. Båda tvillingarnas utveckling i boken är helt makalös.
Boken är skriven på ett speciellt sätt, vi får följa Noah och Jude från deras respektive perspektiv. Noah när tvillingarna är 13-14 år och Jude när de är 16 år. Så pusslar man ihop det som händer med det som hänt tidigare och det är bara så otroligt snyggt skrivet! 
Jag ger I'll give you the sun 5/5 i betyg!
 
Efter att nu ha läst båda Jandy Nelsons böcker och dessutom gett båda 5/5 är hon officiellt min nyaste favoritförfattare!

Omslaget:
Omslaget är väl sådär. Det är absolut inte fult på något sätt men jag tycker att med en sån här underbar historia med så kreativa karaktärer hade formgivaren kunnat hitta på något bättre.

Andra omslag:

1. Paperback-omslaget. Så tråkig. Inte ful men tråkig.
2. Den svenska utgåvan. Ett kollage av flera händelser i boken. Men jag tycker tyvärr att boken ser för flummig och vuxen ut än vad boken är. Omslaget lockar inte mig att läsa den.


Andra böcker av författaren:

Jag läste den här 2013 och gav den 5/5 i betyg!

Om författaren
Jandy Nelson bor i San Fransisco och har studerat poesi samt skrivande för barn och ungdom. Hon arbetar som litterär agent och debuterade 2010 som skönlitterär författare med ungdomsromanen Himlen börjar här (The Sky Is Everywhere). Hon har tidigare skrivit poesi och är mycket förtjust i giraffer.







Recensioner av andra bloggare:
Boktokig
Annas bokblogg
Bibliotekskatten
Ylvas läsdagbok

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository


1 kommentar:

  1. Åh jag håller med. Älskar Jandy Nelson och framförallt Jag ger dig solen. Fortfarande årets favorit så här långt. :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...