fredag 29 maj 2015

Life & Laughing: My Story av Michael McIntyre

Titel: Life & Laughing: My Story
Författare: Michael McIntyre
Förlag: Penguin Books Ltd
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2011
Genre: Biografi, Humor
Goodreads snittbetyg: 4.03

Handling och Omdöme:

Till att börja med: Om ni inte har en aning om vem Michael McIntyre är så vill jag rekommendera att ni tar en titt på någon av hans stand up-shower eller kollar klippen längst ner i detta inlägg. Gillar ni vad ni ser kan ni återkomma, annars är denna bok antagligen inget för er.

Som med alla självbiografier så handlar det mer om intresset för personen man läser om än bokens berättelse (i fåtal fall behöver det inte vara så). Själv är jag inte speciellt intresserad av självbiografier och ännu mindre biografier som är skrivna av andra än huvudpersonen som boken handlar om. Men jag har ändå läst några, t.ex. Robert Gustavssons ”Från Vaggan till Deadline” och Tommy Körbergs ”Sjung tills du stupar”, och gillat dem eftersom jag har ett intresse i deras historia och för att jag har vuxit upp med dem.

Michael McIntyre upptäckte jag för första gången för ett par år sedan då min kära svägerska, som bor i England, skickade över en av hans shower på DVD som julklapp till mig. Hon vet att jag är väldigt förtjust i stand up och att jag tycker att brittiska komiker är de absolut bästa (med endast ett svenskt undantag: Johan Glans). Tidigare har komiker som Eddie Izzard, Lee Evans och Dylan Moran (som visserligen är irländare) varit mina favoriter och nu upptäckte jag alltså Michael McIntyre som flög rakt upp till toppen på min lista med sin fantastiska vardagshumor.

Hans humor är enkel men otroligt fyndig och han tar upp saker som hur kvinnor ser ut när de tar på sig strumpbyxor, hur alla hem har en ”manslåda” med en massa onödigt skräp och hur det är att vara tvåbarnsfar. Eddie Izzard har sin intelligenta och något samhällskritiska humor, Lee Evans har sitt kroppsspråk och sitt gummiansikte och Dylan Moran har sin bittra Irländska prägel – men McIntyre har sin vardagliga och lättbegripliga humor.

Kom till saken då! Hur var boken?!

Ja, förlåt.
Boken var överraskande bra, om jag ska vara ärlig. Jag trodde att McIntyres flamsiga humor skulle göra boken oseriös, men jag hade fel. Den är brutalt ärlig och hans sätt att berätta om svårare stunder, som då han pappa dog eller hur han och hans fru led genom en ekonomisk kris innan han slog igenom, är väldigt uppriktigt och rörande. Lite som Robert Gustavssons självbiografi. Men visst är den rolig också och ibland dyker händelser upp som man känner igen från hans stand up. Det bästa är dock att man får lära känna de människor som han pratar om i sina shower, som t.ex. hans fru, och det gör det hela mycket mer intressant. McIntyre är en av världens mest framgångsrika komiker idag och detta är resan som han tog för att komma dit.

Jag ger Life & Laughing: My Story av Michael McIntyre 4 av 5 I betyg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...