söndag 10 maj 2015

Tack för allt, sir Terry Pratchett

Den 12 mars i år förlorade världen en av sina mest briljanta författare; sir Terry Pratchett. Jag har under de två senaste månaderna funderat över vad jag ska skriva om hans bortgång, men jag kan inte riktigt finna orden. Pratchett har funnits i mitt liv i 12 år nu och är en av de författarna som jag alltid är lika ivrig att få läsa något nytt av (eftersom jag har läst de redan publicerade ett flertal gånger), men nu kommer det bara en bok till av honom och sedan är det slut. För gott.

Jag sörjer sällan offentliga personer eftersom jag, trots allt, inte känner dem privat. Men med Pratchett och en del andra är det annorlunda eftersom de har varit en så stor del av ens liv. Jag vet t.ex. att jag kommer att känna samma sak den dagen Neil Gaiman lämnar oss. Pratchetts humor, intellekt och skarpsinniga skildringar av en värld, inte allt för olik vår egen, är minst sagt litterära mästerverk i mitt tycke. Visst, många av böckerna om Skivvärlden och några av hans fristående böcker klassas som ungdomsböcker vilket gör att vissa inte vill läsa dem, men det är deras förlust. Ungdomsböcker eller inte, de är ändå fantastiska.

Pratchett diagnoserades med alzheimer 2007, men har fortsatt att ge ut böcker i samma takt som förr. Neil Gaiman, som han skrev Good Omens (1990) tillsammans med, berättar att Pratchett alltid skrev. Jämt. När de träffades på författarevent och alla andra passade på att ha lite ledigt så satt Pratchett och skrev. Men nu är det över.

Den 10 september i år kommer hans sista bok om skivvärlden att ges ut: ”The Shepherd's Crown
Det blir den 41:a boken i serien och kommer (tack och lov) handla om Tiffany Aching, som är en av mina favoriter i serien.

Jag har tidigare skrivit om Skivvärld-serien här!

Våra recensioner av Terry Pratchetts böcker:
Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman (Gottfrids recension)
Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman (Cecilias recension)
I lagens namn av Terry Pratchett
Dodger av Terry Pratchett
The Long Earth av Terry Pratchett och Stephen Baxter
Monstrous regiment av Terry Pratchett
Raising Steam (Discworld #40) av Terry Pratchett

Tack för allt, Pratchett.
Vi kommer att sakna dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...