måndag 4 februari 2013

Hunger av Michael Grant

Titel: Hunger
Bokserie: Gone #2 
Författare: Michael Grant
Förlag: Egmont
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2009
Genre: Dystopi, YA
Handling:
"Tre månader har gått sedan alla över femton försvann i det som nu kallas zonen. Nu är maten slut sedan flera veckor tillbaka.

Alla svälter, men ingen har någon lösning. Och för varje dag som går utvecklar allt fler barn övernaturliga krafter som skiljer dem från dem som inte har sådana krafter.

Spänningarna ökar och kaos hotar staden. Det är de vanliga barnen mot mutanterna. Och varje individ måste kämpa för sin egen överlevnad. Även de goda blir onda.

Men ett ännu större hot tornar upp sig. Mörkret, en osannolik varelse som levt djupt begravd i bergen, börjar locka till sig några av invånarna i zonen - och manipulera dem.

Mörkret har vaknat. Och är hungrigt ...
" från adlibris.

Omdöme:
Jag tycker verkligen om den här serien hittills. Jag gillar att jag inte kan lista ut vad som har hänt, var de vuxna tagit vägen, hur världen ser ut utanför the FAYZ. Vi får veta lite mer i den här boken, som är nummer två i serien, men vi vet fortfarande inte så mycket.
Jag gillar att boken är realistisk och ganska rå. Däremot tror jag faktiskt att det skulle pågå en hel del sexuell aktivitet om det här hände på riktigt, det är lite konstigt att ungdomar som tvingats in i en vuxenroll inte har det minsta intresse för sex ens.
Jag tycker även om hur karaktärerna utvecklas men tycker att konflikten mellan Caine och Sam känns utdragen och obefogad.
Jag ser fram emot nästa bok i serien och jag ger Hunger betyget 4/5!

Omslaget:
Omslaget är skitsnyggt. Däremot fick jag fel utgåva så den matchar inte riktigt min Gone-bok :( Ska köpa böckerna i bokaffären i framtiden så jag får rätt!

Andra omslag:


1. Originalutgåvan. Ganska tråkig, men omslaget har ändå en tydlig anknytning till boken så helt okej.
2. Spansk utgåva, jag gillar färgmättnaden och bilddispositionen.
3. Portugisisk utgåva. Riktigt snygg!
4. Lithuansk utgåva, jag tycker inte om den, jag tycker att den ser mardrömmig ut - på ett dåligt sätt..
5. Svensk utgåva. Tråkig.
 
Recensioner av andra bloggare:
Schitzo-Cookie's Bokblogg


Fler böcker i serien:
1. Gone
2. Hunger
3. Lies
4. Plague
5. Fear
6. Light



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...