måndag 4 februari 2013

The Maze Runner av James Dashner

Titel: The Maze Runner
Bokserie: Maze Runner #1
Författare: James Dashner
Förlag: Chicken House
Originalspråk: Engelska 
Utgivningsår: 2010
Genre: Dystopi, YA
Handling:
"Thomas vaknar upp utan minne i en hiss. Utanför står ett helt gäng tonårskillar. Han har kommit till The Glade. Ett litet samhälle omringat av höga murar. Utanför finns labyrinten. Labyrinten som utforskas varje dag, och som på nätterna kryllar av otäcka monster. Vem är han? Varför har han kommit hit? Hur ska de hitta rätt väg ut ur labyrinten?"

Omdöme:
Det här är första boken jag läser i mitt dystopi-tema. Jag har inte läst så många dystopier tidigare så det är ett spännande tema. Denna bok har jag lite blandade känslor för innan jag började läsa. Jag var lite tveksam eftersom jag tyckte att handlingen verkade lite.. tunn? Men å andra sidan har SÅ MÅNGA hyllat denna bok. Jag har inte läst en enda risig recension av The Maze Runner. Så mina känslor var minst sagt blandade.
Men jag började läsa, och redan efter de första 50 sidorna var jag fast. Boken är skriven i ett högt tempo, dels med spännande cliffhangers i slutet av nästan varje kapitel, men även ett högt tempo i händelseförloppet. Jag känner mig aldrig uttråkad och ögonen bara far fram på sidorna. Jag vill veta hur det går!
En annan sak jag verkligen gillar är att Dashner lyckats peta in svärord i texten på ett snyggt sätt. Genom att använda påhittade ord som "klunk", "shunk" och "shuck".
Huvudkaraktären Thomas känner direkt att han vill bli en "runner". En av de som utforskar labyrinten om dagarna. Varför han känner en sådan dragning vet han inte, och i början av boken är han så full av frågor och funderingar att jag nästan blir lite irriterad på honom. Samtidigt antar jag att jag skulle ha reagerat ännu starkare än vad han gjorde om jag skulle vara med om samma sak.
Min favoritkaraktär är ändå Teresa, jag tycker att hon är stentuff och jag gillar att James Dashner inte minimerar henne.
När jag läst färdigt boken är jag långt ifrån nöjd. Boken hade en ordentlig twist på slutet som får mig att vilja beställa fortsättningen på serien:The Scorch trials och The Death Cure på en gång!
The Maze Runner får betyget 5/5 av mig!

Tack till min bokvän Nelly som gav mig den här boken!

Omslaget:
Jag är egentligen inte något jättefan av det här omslaget, jag tycker däremot att serien tillsammans här snygg. Och den andra versionen av boken är tråkig och ful.


Andra omslag:

1. Originalomslaget. Jag gillar teckensnittet men tycker boken i sig är rätt tråkig..
2. Tysk utgåva. Ganska cool!
3. Koreansk utgåva. Riktigt snygg bild. Teckensnittet kunde ha varit annorlunda bara (där det står The Maze Runner menar jag).

Recensioner av andra bloggare: 
Tessans bokblogg
Schitzo-Cookie's Bokblogg
Boktycke
Nellons bokblogg
Mittimellan
De bokslukande kakmonstrena
Reading this world
BokNea

Fler böcker i serien:
0.5. The Kill Order
1. The Maze Runner
1.5 Thomas's first memory of the Flare
2. The Scorch Trials
3. The Death Cure


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...