måndag 4 juni 2012

Dag 06 – En bok som gör dig ledsen.

Cecilia:
Utan tvivel I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell. Den är otroligt bra. Handlar om en 13årig tjej, vars mamma har bröstcancer. I taket har hon uppklistrade stjärnor som lyser i mörkret och under en av dem har hon satt en lapp med texten "Om du dör mamma, då tar jag livet av mig".
Jag sträckläste den här boken för ett par år sedan, långt innan min egen mamma fick bröstcancer, och redan då grät jag floder när jag läste den. Jag har inte vågat läsa den efter att min mamma blev sjuk och dog. Men nån gång ska jag göra det. För mitt i alltihop är det en förbannat bra bok.

Gottfrid:
Jag har funderat och funderat om någon bok någonsin har gjort mig ledsen? Visst finns det dramatiska scener som får en att snyfta till i många böcker men att hitta en bok som rent generellt gör en ledsen är svårare. Jag är relativt ärlig om mina känslor och har inte svårt att gråta om någonting verkligen gör mig rörd (som när Helen Sjöholm sjunger ”Gabriellas sång” i filmen Så som i himmelen), men att läsa en bok som gör mig ledsen känns inte som något jag skulle uppskatta. Jag anser att världen är tillräckligt utmanande som den är så jag behöver inte medier som gör mig ledsen – jag behöver medier som får mig att fly in i en annan värld. Så jag måste vika mig. Jag kan inte komma på en bok för denna dag. Tyvärr.

1 kommentar:

  1. Åh, då har vi nåt gemensamt!! Ledsen att läsa om din mamma. Jag hatar cancer. Min pappa dog för två år sedan också.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...