söndag 3 juni 2012

Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer

Titel: Extremt högt och otroligt nära
Originaltitel: Extremely Loud & Incredibly Close
Författare: Jonathan Safran Foer
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2005
Genre:
Handling: Oskar Schell, 9 år, är uppfinnare, frankofil, origamist, datakonsult, smyckesdesigner och amatörarkeolog. Dessutom spelar han väldigt gärna tamburin och korresponderar med Stephen Hawking och Ringo Starr.
Morgonen den elfte september befann sig hans pappa högst upp i World Trade Center. Ibland plockar Oskar fram telefonsvararen med pappas sista meddelande som han gömt undan för sin mamma. 
I en garderob hittar Oskar en vas med ett mystiskt kuvert i. Det står Black (med röd penna) på kuvertet, och i det ligger en nyckel. Han tror att det kan vara en viktig ledtråd i en av de lekar hans pappa brukade arrangera. Därför bestämmer han sig för att tillsammans med en 103 år gammal krigsreporter söka upp varenda en av de 472 Black - från Aaron till Zyna - som bo i New York, och ta reda på vart nyckeln går och vem denna Black är som kanske kände hans pappa. 


Det här är en häftig bok. Den är skriven på ett mycket speciellt sätt. Det är bilder i boken som illustrerar lite extra. Som får läsaren att komma ännu lite närmare. Att förstå.
Jag tycker jättemycket om huvudpersonen Oskar. Han är ett barn som är lite för intelligent för sitt eget bästa och jag kommer börja använda hans uttryck "att ha tunga skor" när jag är nedstämd.
Jag har läst lite andra recensioner och förstått att många amerikaner gråter mycket av att läsa den här boken. Vilket jag kan förstå, den handlar om en 9årig pojke som förlorade sin pappa den 11 september. Jag grät inte. Jag kunde inte riktigt relatera till det. Trots att jag själv förlorat en förälder.
Men jag tyckte om boken. Jag tycker om den snabba takten. Jag tyckte om att historien hoppar fram och tillbaka. I nutidens New York. Tillbaka till 60-talets Tyskland. Tillbaka till New York. Vi hoppar mellan Oskar, hans farmor och farfar. Ibland är det lite jobbigt med de tvära kasten och snabba meningsutbytena när man knappt vet vem det är som talar. 
Men historien är fantastisk och boken ger mig samma känsla som att se en film av Wes Anderson. 


Jag ger Extremt högt och otroligt nära betyget 4/5. Nu ska jag läsa "Allt är Upplyst!".

Här är trailern för filmatiseringen av den här boken:
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...