onsdag 13 juni 2012

Picknick och nya böcker

Jag har haft en fin dag idag. Solen har bjudit oss frusna Umebor på hela 18 grader, så jag och min vän Veronica slog oss ned vid Umeälven; mumsade sallad och pratade om allt det viktiga i livet (det blev mycket bokprat med andra ord). En riktigt trevlig eftermiddag!
Jag fick ett schysst tips av henne om var man kan köpa billiga second hand-böcker här i Umeyo, så imorgon ska jag ta räsercykeln och utforska :D

På väg hem från stan for jag förbi mitt postombud och hämtade ut mitt bokpaket! Det finns nästan inget bättre än att slita upp kartongen och se på sina nya skyddslingar för första gången.
Det enda som gjorde mig lite olycklig var att ena bokens framsida var lite bucklig. :(
Jättetråkigt tycker jag, det är verkligen nackdelen med att handla på nätet!
Visst det är ingen jättegrej, all text är ju fortfarande i boken men ändå. Jag vill att mina böcker ska vara fina och möjligtvis lite tilltufsade av kärlek och läsning. Men inte buckliga redan innan man ens tagit den ur kartongen. :(
Men men.. Jag antar att det är priset man får betala för att vara snål ;)


Noah Barleywater runs away av John Boyne
Handlar om åttaåriga Noah som bestämmer sig för att rymma hemifrån. På sin färd kommer han till en leksaksaffär där han träffar en ovanlig leksaksmakare som berättar en fantastisk historia som kommer förändra Noahs liv för alltid.
Jag tycker den här boken verkar jättemysig. Jag har provläst lite på amazon.com och språket verkar lättläst och enkelt. Vilket är bra för jag är inte jättevan vid att läsa engelska böcker. :)

The Song of Ice and Fire 1-3 av George R.R. Martin
Behöver knappast någon presentation va? Böckerna bakom tvserien Game of Thrones.
Jag hoppas verkligen att de är lika bra som alla säger eftersom jag slog på stora trumman och köpte tre böcker på en gång ;) Jag har hittills läst ungefär 100 sidor (av 730) i den första boken Kampen om Järntronen, och hittills är det bara så bra. Jag är nästan lite ledsen att jag sett tv-serien för jag vet vad som kommer hända. Som tur är har jag inte sett alla avsnitt så jag vet hur boken slutar åtminstone :D

Jag har förresten funderat lite angående bokköpstoppet jag gett mig själv. Jag har bestämt att upphäva det. Av en enkel anledning: Jag vill inte känna mig tvingad att läsa något. Jag kommer givetvis att läsa alla böcker jag har i min bokhylla. Någon gång. Men just nu är jag supertaggad på fantasy och då vill jag inte känna mig tvingad att läsa något annat. Jag kan lika gärna spara de böckerna till om några år när jag känner mig sugen på att läsa just dem. Risken är annars att jag förlorar läsupplevelser och ogillar en bok bara för att jag vill hetsläsa igenom den för att få läsa böcker jag är mer sugen på just nu.
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...