söndag 24 juni 2012

När änglar dör av Andreas Roman

Titel: När änglar dör
Originaltitel: När änglar dör
Författare: Andreas Roman
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2001
Genre: Fantasy
Handling: De fallna änglarna rasade fram över världen med brinnande svärd, och förblindade av hat jagade de människorna som skräckslaget flydde för sina liv. Det var en skoningslös slakt och människorna gjorde inga försök att försvara sig. Hur skulle de kunna värja sig mot änglars raseri?
Andreas Roman har tagit ett avsteg från den klassiska fantasyn och griper sig istället an legenden om Satan. I jagform berättar den onde om sin egen syn på historien, från Skapelsen och framåt.

Gottfrid har rekommenderat den här boken väldigt varmt till mig. Han har faktiskt försökt få mig att läsa den i två år. Men jag har rynkat lite på näsan. Förmodligen var det omslaget som fick mig att tveka ;)
Och tyvärr kan jag inte säga att jag ångrar att jag inte läste den tidigare. Tvärtom faktiskt. Jag hade klarat mig bra utan att ha läst den alls. Jag vet inte om man måste vara lika intresserad av religion och myter som Gotte för att uppskatta den här boken, men jag (som är hyfsat ointresserad) tyckte att den var okej, men inte så mycket mer än så.
Jag tycker boken känns oklar på nått sätt, ostrukturerad. Vad vill han förmedla egentligen? Jag trodde först att jag skulle ha en "bättre" bild av Satan när jag slutat läsa den, men det har jag inte. Det är däremot ett ganska underhållande sätt att läsa den bibliska historien på, om boken nu följer bibeln? (Jag har inte läst bibeln så jag har ingen aning). Språket då? Han skriver klart och tydligt men jag blir inte fängslad. Tyvärr. Så jag ger När änglar dör betyget 2/5. (Och då är jag ganska snäll)
/Cecilia

Läs Gottfrids recension av När änglar dör!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...