söndag 24 juni 2012

Noah Barleywater runs away av John Boyne

Titel: Noah Barleywater runs away
Originaltitel: Noah Barleywater runs away
Författare: John Boyne
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2011
Genre: Saga
Handling: 8årige Noah Barleywater bestämmer sig för att rymma hemifrån, så en tidig morgon smyger han ut när resten av huset sover. Han rymmer för att slippa ta itu med de problem som dykt upp hemma. På sin färd kommer han till en leksaksaffär med de mest fantastiska leksaker - och ännu mer fantastisk leksaksmakare.
Denne gamle man berättar i sann Forrest Gump-anda om sitt liv, och Noah berättar om sitt.

Början av boken påminde mycket starkt om vår älskade sagodrottning Astrid Lindgren. För att senare få en touch av redan nämnda Forrest Gump. Och det är en mysig blandning! Jag mös mig igenom hela den här boken och den var skriven på väldigt enkel engelska, så att jag, som inte är så van vid att läsa engelska, i princip glömde bort att jag inte läste svenska. Språket är flytande och magiskt. Jag kunde riktigt känna doften av träspån och målarfärg inne i leksaksaffären.
Jag rekommenderar den här underbara boken till alla - så väl små barn som ungdomar och vuxna. Och jag ser fram emot att läsa mer av John Boyne!
Jag ger Noah Barleywater runs away betyget 5/5!
/Cecilia

Ps. Här är en liten boktrailer jag hittade :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...