måndag 28 januari 2013

iZombie av Chris Roberson

Titel: iZombie vol. 1: Dead to the World
Bokserie: iZombie #1
Författare: Chris Roberson
Illustratör: Mike Allred
Förlag: DC Comics
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2011
Genre: Graphic Novel, Zombie
Handling:
Gwen Dylan är typ 20 år och jobbar som gravgrävare på en ekologisk kyrkogård. En gång i månaden måste hon äta en människohjärna för att inte förlora sina egna minnen, men samtidigt fyllas hon av den avlidnes minnen och tankar - tills hon äter nästa hjärna.
Gwen hjälper de avlidna att uppfylla deras sista önskningar, eller hämnas deras död.

Omdöme:
Gwen är inte en klassisk zombie, hon rör sig i de levandes värld och har levande vänner som inte har en aning om att hon är en zombie.
Jag blev lite besviken, jag trodde att den här serien skulle vara lite mer "detektivig", men det handlar väldigt lite om att lösa ett mord eller rätta till en ogärning. Istället fokuserar historien på Gwen som inte riktigt vet om hon kan lita på en mumie som påstår sig vara på hennes sida, och två "monster-hunters" som i årtusenden jagat liknande odöda som Gwen. Parallellt får vi även möta en flock kvinnliga vampyrer och en "wareterrier"..
Tecknarstilen får godkänt, som vanligt storbystade vackra damer och muskulösa killar, serien är fint tecknad men är knappast något spektakulärt.
En sak som jag verkligen gillade var förklaringen av skillnaden mellan olika odöda; spöken, poltegeists, zombies, vampyrer etc.
På det stora hela är den här serieboken helt okej läsning, men jag är osäker på om jag kommer köpa fortsättningen. Runt 125:- för typ 140 sidor halvbra läsning är dyrt. Finns den på bibblan kommer jag låna den och se hur det går för Gwen, annars får det va.
Jag ger iZombie vol 1 betyget 3/5.

Omslaget:
Omslaget är riktigt snyggt. Det visar även på ett bra sätt hur Gwen är, hon är en zombie men fortfarande mycket människa.


Fler böcker i serien:
1. iZombie, vol 1: Dead to the World
2. iZombie, vol 2: uVampire
3. iZombie, vol 3: Six Feet under and Rising
4. iZombie, vol 4: Repossessed



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...