måndag 21 januari 2013

Udda Verklighet av Nene Ormes

Titel: Udda Verklighet
Bokserie: De sära #1 
Författare: Nene Ormes
Förlag: Styxx 
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2010
Genre: Fantasy 

Handling:
"I en dröm ser Udda en kvinna som flyr för sitt liv i spårområdet vid Malmö Central. I jakten efter sanningen bakom drömmen försvinner Uddas vän Daniel spårlöst och när Udda tvingar sig ner i gångarna under spårområdet för att leta efter honom hittar hon en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. Här finns de Sära - hamnskiftare, gudinnor, orakel och annat - rivaliserande grupper som är mycket, mycket angelägna om att vinna över henne till sin sida. Uddas gåva att sanndrömma att hon är andra människor och veta vad de tänker är ett hot men lika mycket en möjlighet att kunna påverka framtiden.

I en dröm ser hon Daniel i händerna på en sadistisk varelse som förtär människors minnen som livselixir. Med hjälp av sin nye vän Hemming färdas hon genom rum och tidsepoker hon inte anade fanns för att hitta ett sätt att rädda Daniel medan han fortfarande är i livet.
" från adlibris
 
Omdöme:
Spännande med svensk urban fantasy! Konceptet med en undre värld i Malmö och "de sära" påminner lite om Neil Gaimans Neverwhere. Dessvärre tycker jag att Nene Ormes saknar Gaimans sagolika skrivsätt. Jag fångas aldrig riktigt av historien och jag tror inte riktigt på den heller.
Huvudkaraktären Udda är en tuff och målmedveten tjej, hon vet vad hon vill och hon ser till att nå sitt mål - kosta vad det kosta vill! Det gillar jag! Och det ska bli kul att läsa fortsättningen och se om den spirande romansen jag tyckte mig ana kommer blomma eller om jag missuppfattat ^-^.
Jag ger Udda Verklighet betyget 3/5!

Tack till Styxx fantasy för recensionsexemplaret!

Omslaget:
Jag tycker att omslaget är coolt. Jag gillar färgerna och stadssiluetten i bakgrunden. Den häftade versionen har Styxx's coola svarta sidkanter.

Recensioner av andra bloggare:
Vargnatts bokhylla
Books on my mind
Pocketlover


Fler böcker i serien:
1. Udda Verklighet
2. Särskild


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...