fredag 18 maj 2012

Bokinköp: Frankenstein av Mary Shelley

Det finns många klassiska böcker som ”man bara måste läsa”, men som man aldrig kommer sig för att läsa. Det är ofta historier som man i princip redan kan på grund av filmer eller barnversioner, men ändå har man inte läst dem. Jag har dock kommit in i en fas i mitt liv där jag ska läsa några av dessa klassiska böcker så jag får ett hum om vad som gjorde dem klassiska. Just nu håller jag på att läsa De tre musketörerna (1844) av Alexandre Dumas d.ä. (1802-1870), men den är lite svår att komma igenom. Det har inte så mycket med språket att göra utan mer det faktum att Dumas fick betalt per dialog vilket t.ex. ger en kärleksdialog som sträcker sig ut över åtta sidor i boken. Vi får väl se om jag tar mig igenom den...

Men nu har jag hur som helst beställt nästa klassiska verk från adlibris.se att kasta mig över: Frankenstein (1818) av Mary Shelley (1797-1851). Till skillnad från många andra så blev jag nyfiken på Mary Shelley på grund av hennes mor, Mary Wollstonecraft (1759-1797), som var en filosof och feminist under upplysningens 1700-tal. Det var när jag läste Idéhistoria på universitetet som jag fick en källtext i handen skriven av Wollstonecraft och som jag skulle analysera. Jag blev förtjust. Hon skrev på ett förvånansvärt modernt sätt och det bubblade verkligen av satir i hennes texter. Så när jag sedan fick veta att hon var mor till ”hon den där som skrivit Frankenstein”, så blev jag för första gången riktigt nyfiken på att läsa den.

 Mary Shelley (1797-1851)

/Gottfrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...