måndag 21 maj 2012

Bokköpstopp

Ohno. Att få bokköpstopp är typ det värsta som kan hända en bokälskare.
Jag och Gottfrid var nere på stan idag (han för att köpa en ny jacka och jag för att köpa bland annat ett tårtfat, observera: vi skulle inte köpa böcker). Ändå slinker vi in på svindyra Bokiabutiken och jag bara bestämmer mig för att jag ska köpa en pocket. För att jag vill. För att jag älskar att köpa böcker. För att jag älskar att bära med mig den nya boken hem. En bok som är full med ett helt nytt äventyr. Jag var speciellt sugen på Själlös (okej det var en inbunden bok..), Tidsresenärens hustru och Norweigan wood. Men grejen är att Själlös kostar 220:- på bokia (jämfört med 174:- på adlibris) och en pocketbok i en "riktigt" bokhandel kostar mellan 60-100:-, samma bok kan man få för 30-40 på en onlinebutik. För att inte tala om att det är helt gratis på bibblan!
Så jag tog mitt förnuft (och min skräckslagna plånbok) till fånga och bestämde mig för att låta bli. Det är bättre att beställa från nätet.
Väl hemma har jag suttit och fönstershoppat på adlibris, jag kan göra det i dagar. Sitta och läsa om böcker, klicka hem. Sen gå tillbaka ett par dagar senare och ångra mig, radera hela varukorgen och börja om. Oftast för att det blivit en stooor summa som ger mig (eller snarare plånboken) ångest.

Det slutade illa, jag gav mig själv köpstopp på böcker helt enkelt.
Och anledningen är denna lista:

Cillas olästa böcker:
Honmänniskan - Joanna Russ
Boktjuven - Markus Zusak
American Psycho - Bret Easton Ellis
När änglar dör - Andreas Roman
Någon i din säng - Andreas Roman
Stolthet och fördom och zombier - Austen och Grahame Smith
Lord Nevermore - Agneta Pleijel
Mahatma! - Zac O'Yeah
Eld - Strandberg och Bergmark Elfgren
Fyrväktaren - Jeanette Winterson
Korparna - Tomas Brännerhed
Allt är upplyst! - Jonathan Safran Foer
Extremt högt och otroligt nära - Jonathan Safran Foer
Nick och Norahs oändliga låtlista - David Levithan och Rachel Cohn
Ligg hos mig - Joanna Briscoe
Krogen - Emile Zola
Vickis vintagebutik - Isabel Wolf
De tre musketörerna - Alexandre Dumas
Robin Hood - Rosemary Suttcliff
Robinson Crusoe - Daniel Defoe
Jorden runt på 80 dagar - Jules Verne
Skattkammarön - Stevenson
The Sword in the Stone - White
Elidor - Garner
The Phantom Tollbooth - Juster
+ Gottfrids alla Pratchettböcker som jag självklart vill läsa. Och alla underbara böcker jag planerar att läsa om. Gaaah var är all tid?

Så jag har bestämt mig för att läsa åtminstone hälften av dessa böcker innan jag köper något nytt! (Stackars mig!!!!)
Grejen är att jag har ju själv köpt de här böckerna. Så jag VILL ju läsa dom. Men jag suktas hela tiden av nytt, speciellt nu när vi har börjat blogga och jag har börjat läsa andras bokbloggar och hela tiden blir rekommenderad nya böcker.
Så nu gäller det att läsa det jag redan har och sen får jag köpa nytt så småningom :) (Då blir det en stor beställning på amazon!)
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...