lördag 19 maj 2012

När änglar dör av Andreas Roman

Titel: När änglar dör
Originaltitel: När änglar dör
Författare: Andreas Roman
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2001
Genre: Fantasy
Handling: På framsidan av mitt exemplar av När änglar dör står det: ”Jag är satan. Det här är min berättelse om hur det egentligen gick till”. När jag såg omslaget för första gången så kände jag inte för att läsa boken alls, men en god vän till mig vars smak i böcker jag respekterar sa att den var riktigt bra, så jag gav den slutligen en chans. Jag kan inte säga annat än att hon hade rätt. Det kan delvis göra med mitt stora intresse för religion som gör att jag tycker så mycket om den för det Andreas Roman har gjort är att han har tagit den hela kristna mytologin (i alla fall fram till Jesus död) och satt den i ett annat ljus. Satan i detta fall är i hans version inte ond utan han och Gud är två sidor av samma mynt. En balans i världen, så att säga. När Gud gjorde havet, skapade Satan stormarna osv.

Boken är dessutom skriven i jagform och det är satan själv som beskriver händelseförloppen i de olika berättelserna som man kan finna i gamla testamentet. Ärkeänglar som Lucifer, Gabriel, Mikael och Uriel finns också med och man får veta varför faraon inte ville släppa Moses folk, varför Gud plågade Job osv. Jag kan väl säga att en kristen person inte borde läsa denna bok om inte denne har förmågan att se berättelsen som just en berättelse.

Andreas Roman har även skrivit boken Mörkrädd som gav mig kalla kårar under många sena läskvällar men när jag började läsa Någon i din säng kände jag att han upprepade sig lite. Han är för övrigt en bra författare tycker jag och När änglar dör är en av mina favoriter i bokhyllan.

Jag ger boken 4/5 i betyg.

/Gottfrid.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...