måndag 21 maj 2012

Dag 02 – En bok som du har läst fler än 3 gånger.

Cecilia: Jag har faktiskt inte läst en och samma bok mer än tre gånger. Knappt så att jag har läst en och samma bok två gånger. Hungerspelen har jag läst två gånger, och även första Harry Potter-boken och det kommer säkert bli fler. Jag planerar absolut att läsa om mina Neil Gaiman-böcker, samma med Harry Potter och Damernas Detektivbyrå. Jag känner ganska snabbt när jag läst ut en bok om jag kommer vara intresserad av att läsa om den eller inte. Anledningen att jag inte gjort det är att det finns såå mycket böcker jag vill läsa. Det är hela tiden tio nya som stampar om min uppmärksamhet i vår bokhylla. Samtidigt vill jag gärna återuppleva de världar som jag en gång älskat.


Gottfrid: Snart måste vi väl döpa om bloggen till "Cillas böcker och Gottes Discworld-serie" eftersom Discworld-serien har och kommer att fortsätta komma på tal när det handlar om böcker vi har läst. Men så är det väl när det kommer till ens favoritförfattare och har den författaren skrivit 39 böcker inom samma serie så är det oundvikligt att ständigt återkomma till den. Nå väl, jag har läst de flesta av böckerna ur Discworld-serien fler än tre gånger (ja, så bra tycker jag de är) men den som jag har läst flest gånger måste vara den första boken som jag ägde: Maskerade/Masker av Terry Pratchett (Discworld #18). Det är den femte boken där Mormor Vädervax spelar huvudrollen och en av de bästa i Discworld-serien. Historien är baserad på Fantomen på operan, men så klart på Pratchetts eget speciella vis. Kan inte annat än rekommendera den, men jag föreslår att ni läser de fyra första om Vädervax först eftersom en del moment rör händelser ur tidigare böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...