måndag 17 februari 2014

Om Jesus - Jonas Gardell

Titel: Om Jesus 
Författare: Jonas Gardell
Förlag: Norstedts
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2011
Genre: Historia/Religion
Handling och Omdöme:
"Boken Om Gud var en lika stor framgång hos teologer som hos dem som aldrig öppnat en bibel. Nu fortsätter Jonas Gardell sin resa med att söka efter Guds son. Om Jesus är en bok för troende, tvivlande och för alla oss som undrat vem Jesus var - på riktigt."

Jag ska väl medge att jag hade dubbla känslor inför att läsa denna bok. De övervägande var dock de positiva, dvs. den var skriven av en av våra husgudar och den handlade om religion och historia. Det enda som fick mig att tveka var att herr Gardell är en av Sveriges mest öppna religiösa människor, vilket självklart ställer frågan: Kan den vara objektiv?
Min tvekan var dock förgäves.

Gardell har nog skrivit en av de bästa och mest objektiva böckerna om den historiske Jesus - utan att den antingen blir religiöst riktad eller åt andra hållet: Att den mellan raderna dumförklarar de som tror på Jesus som Guds son. Enligt mig själv så är den enskilda individens tro något personligt och väldigt värdefullt för denne - så därför är det fel av en ateist (som mig) att klanka ner på dem. Sedan är det stor skillnad på en organiserad religion och den individuella tron - vilket jag personligen tycker många icketroende missuppfattar.

Hur som helst så är boken en av de mest intressanta böckerna inom religionshistoria som jag har läst (och jag har läst en hel del). Gardell poängterar dock att han inte är en religionshistoriker - utan en författare. Han har alltså inte en professorsexamen i religionshistoria, men han har däremot gjort en väldigt utförlig research. Jag kan ofta bli irriterad då jag hittar fakta i historia- eller religionshistoria-böcker som jag sedan förut vet är s.k. historiemyter (d.v.s. allmänt kända historisk fakta som egentligen är en gammal myt som har etsats sig fast i vår historieskrivning) eftersom min tillit till författaren försvinner - men jag fann aldrig något i Gardells "Om Jesus" som jag kunde peka på. Historien om Jesus och hela kristenheten är ju trots allt en del av vår kultur och har varit det ända sedan Olof Skötkonung döptes (enligt myten) vid Husby källa omkring år 1008 v.t. - så därför är denna bok något som vi alla kan läsa och njuta av - kristna eller ej.

Gardell är en briljant författare och har förmågan att dra oss in i berättelser som få andra svenska författare har. Detta gäller även denna typ av facklitteratur som han skriver. Han är även personlig och berättar en del om sitt liv som kristen (och framför allt som homosexuell kristen) på det öppna och okonstlade sätt som bara han kan.

Jag ger "Om Jesus" självklart 5 av 5 i betyg.

Goodreads snittbetyg: 3.71


1 kommentar:

  1. Har länge funderat på att läsa denna. Den verkar absolut läsvärd!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...