lördag 15 februari 2014

The fault in our stars - John Green

Titel: The fault in our stars
Författare: John Green
Ljudbok uppläsare: Kate Rudd
Förlag: Penguin books
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: YA, nutid
Handling och Omdöme:
Jag vet inte riktigt var jag ska börja med den här recensionen. Kort och gott var boken fantastisk. Helt underbar.
Den handlar om 17 åriga Hazel Grace som har en obotlig form av lungcancer, hon har inte så många vänner utan umgås mest med sina föräldrar och sin favoritbok (som hon läst typ hundra miljoner gånger) An Imperial Affliction.
Hon går i en stödgrupp för andra barn och ungdomar med cancerdiagnoser och en dag dyker Augustus Waters upp. Augustus är friskförklarad från sin cancer och där startar en episk kärlekshistoria. Jag vill inte skriva mer om handlingen med rädsla att spoila något.

Jag lyssnade på den här boken istället för läste den, och jag är verkligen nöjd med uppläsaren Kate Rudd, hon var verkligen perfekt (speciellt som Hazel Grace). En negativ sak med ljudböcker är att det inte ger riktigt lika mycket utrymme för den egna fantasin, man får mycket serverat av uppläsaren.
Jag blev inte riktigt lika kär i Augustus Waters som de flesta andra verkar ha blivit. Jag är mer förtjust i Hazel om jag ska vara ärlig :).
The fault in our stars har inte så många olika karaktärer, men de som är med är helt underbara och jag älskar verkligen hur dom slänger käft med varandra och småretas. Den här boken är full med tänkvärda och intelligenta konversationer.

Boken är helt fantastisk och trots att man kommer en sida närmare det oundvikliga slutet är det omöjligt att sluta läsa och den är helt enkelt fantastisk.
The fault in our stars får givetvis betyget 5/5!

Goodreads snittbetyg: 4.50


Omslaget:
Omslaget är helt okej. Inte supersnyggt men det hade kunnat vara värre :)

Andra omslag:

1. Originalet. Som sagt: Helt okej men inget speciellt.
2. Svenska hardback-utgåvan. Efter att ha läst boken förstår jag referenserna i bilden och gillar den mer än jag gjorde innan. Helt okej.
3. Svensk pocketutgåva. Jättefin, ser fransk ut.

4. Portugisiskt omslag. Jättefin, men jag skulle nog tro att det var en julbok.
5. Indonesiskt omslag. Söt men nästan för söt? Ser lite barnbokig ut.
6. Holländskt omslag. Fin men kanske lite tråkig.

7. Spanskt omslag. Mjae, fin stämning i bilden men känns inte som att omslaget passar ihop med innehållet i boken. Kanske om tjejen hade haft en syrgasgrimma på sig?
8. Danskt omslag. Verkligen fin.
9. Serbiskt omslag. Den här gillar jag verkligen, lite dystra färger bara men annars bara jättefin.

Recensioner av andra bloggare:
Bokuggla
Boktokig
Schitzo-Cookie's bokblogg

Andra böcker av författaren:


Övrigt:
Den 6 juni kommer The Fault in our stars ut på bio i USA med Shailene Woodley och Ansel Elgort i huvudrollerna. Andra skådisar som är med i filmen är Willem Dafoe, Laura Dern och Sam Trammell. Det kommer utan tvekan att bli en snackis, inte minst i bokbloggs-/booktubevärlden :)


Köp den på engelska här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository
Och på svenska här: Adlibris Bokus Cdon

2 kommentarer:

  1. Läste den på svenska och tyckte att den var helt fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Alltså slutet, jag hade inte alls trott att det skulle vara så!
    Det bästa med att lyssna på boken måste ju vara att man kan fortsätta att lyssna även om man grinar floder. Jag såg inte de sista sidorna, alltså jag var tvungen att få det ur mig, seeeen så.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...