fredag 28 februari 2014

Räknar ni med barnböcker?

Ni som är med i läsutmaningen på Goodreads, räknar ni med korta böcker som t.ex. barnböcker på runt 50-150 sidor? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Serietidningar har jag inte räknat med men däremot seriealbum, dom är oftast längre.
Jag fick hem muminböckerna jag beställde på bokrean igår och funderar på om jag "kan" ha med dom i min räkning eller om det blir "fusk". En inbunden bok på 150 sidor tycker jag kan vara med, men var drar man gränsen egentligen? Har ni några riktlinjer ni följer?
Utmaningen och räkningen är ju bara en rolig grej, men det skulle samtidigt vara trist att känna sig stolt över att ha läst 100 böcker så är hälften barnböcker på typ 30 sidor..
Hur tänker ni kring det här?



Tack för alla era tankar! Det har gett mig lite perspektiv och jag håller med om att de tegelstenar man läser gör att det jämnar ut sig om det smyger sig in ett seriealbum eller en barnbok ibland. Har även gjort en egen bookshelf för barnböckerna på goodreads :) 


10 kommentarer:

  1. Eftersom jag inte läser så många barnböcker så brukar jag räkna med dem. I slutet så har jag ändå nått så mycket över mitt mål att det inte spelar något större roll. ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Jag räknar med allt! Barnbok eller icke-barnbok, det är ju ändå en bok! :)

    SvaraRadera
  3. Jag räknar noveller så då borde barnböcker räknas också tycker jag

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte barnböcker är fusk. De är ju minst lika roliga som tjockare romaner och kan vara minst lika bra skrivna som tjockare romaner. Barnböcker är ju också ett hantverk. Plus att det är en lätt genväg om man ligger efter i utmaningen ;)

    SvaraRadera
  5. Jag har med några men inte alla, läser för många så då känns det lite "fuskigt" men några favoriter per månad (1-4 stycken) räknar jag med ^^

    SvaraRadera
  6. Men snälle vän, vilket problem du skaffar dig när du tänker såhär! :0 Utmaningen är ju bara för dig, för att utmana dig själv. :) Jag har de kortisar jag läser med eftersom ordningsbesserwissern vill ha alla böcker i den ordning jag läser dem. Om du känner att du lurar dig själv så kan du väl uppdatera utmaningen så det blir fler böcker? Gå igenom exempelvis en gång i månaden hur många bilderböcker/kortisar du läst och höj ditt mål med lika många böcker (fattar du vad jag menar? Känns som detta blev snurrigt). Sedan är det alltid en utmaning att ge kortisarna den tid de förtjänar, en bilderbok förtjänar så mycket mer än att skummas igenom och sedan glömmas bort. Ger du den lång betänketid finns det absolut ingen anledning att inte räkna den!

    SvaraRadera
  7. Jag räknar med allt, bok som bok :) Det blir ju lite samma sak med jättetjocka böcker, kan en räkna dem som 2 eller 3? Och hur är det med textstorlek eller hardback/paperback som blir olika sidantal trots att det är samma titel? Tänker att det jämnar ut sig tillslut ändå.

    SvaraRadera
  8. Jag har med allt och sen sätter jag mitt mål utefter det. Håller med ovan här med, hur gör man med böcker på ca 1000 sidor i så fall? Nä, det jämnar ut sig.

    SvaraRadera
  9. Jag brukar låta goodreads "räkna åt mig". Om hemsidan fyller i det som en till bok i min utmaning, jag då är det det! ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...