måndag 10 februari 2014

Stjärnmärkt - Jessica Spotswood

Obs! Recensionen kan innehålla spoilers om man inte läst första boken i serien!
 
Titel: Stjärnmärkt
Originaltitel: Star cursed
Bokserie: The Cahill Witch Chronicles #2
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: Rabén & Sjögren
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2014
Genre: YA, Fantasy, Historisk roman
Handling och Omdöme:
Jag upplevde den här boken annorlunda än ettan på många sätt, en sak är miljöombytet. Istället för att utspela sig till största delen hemma hos familjen Cahill är det nu staden New England, och klostret som ligger där. Vilket ger boken en dystrare känsla. Även fast den inte utspelar sig under medeltiden så får jag en sån känsla. Det är kallt, grått och hungrigt. Så den här boken är långt ifrån lika mysig som Farlig förmåga är. En annan sak är vår huvudperson Cate, hon är inte lika vass och rolig. Hon har en (onödigt) tung börda på sina axlar. Jag förstår att hon oroar sig för framtiden och sina systrar, men jag kan tycka att hon tar på sig lite för stort ansvar för dom.
En annan sak som jag gillade mycket med första boken och som jag saknar lite nu är kärleksdramatiken. Visst finns kärleken med även här men den kommer i andra hand och är långt ifrån lika dramatisk som första boken. Men det finns kanske lite mer utrymme för det i trean? ;)
Nu låter det som att jag dissar den här boken fullständigt, och så är det verkligen inte! Jag tyckte väldigt mycket om den, den är faktiskt mer spännande än den första, och det är kul att få mer insikt i både brödraskapet och systerskapet. Jag oroar mig mycket över Maura och Tess, och jag tror att Boktycke kan ha rätt i sin föraning om hur sista boken kommer sluta..
På det stora hela en riktigt bra bok även om den inte kommer upp i samma nivå som första boken.
Jag ger Stjärnmärkt betyget 4/5!

Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 4.21


Omslaget:
Omslaget är underbart. Jag älskar att det svenska förlaget fortsatte på samma omslagsstil som med första boken. Jag tycker att omslaget visar känslan i boken på ett väldigt träffande sätt.

Andra omslag:

1. Engelskt originalomslag. Fin och stilren. Lite kall och det passar ju bra med känslan i tvåan.
2. Tyskt omslag. Min favorit.
3. Turkiskt omslag. Tycker inte riktigt om den, fina färger men för vintrig och sagolik för att passa in i boken.

Recensioner av andra bloggare:
Sagan om sagorna

Fler böcker i serien:
1. Born Wicked / Farlig förmåga
2. Star Cursed / Stjärnmärkt
3. Sisters' Fate (kommer i augusti 2014)

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...