onsdag 26 december 2012

Amerikanska gudar av Neil Gaiman

Titel: Amerikanska gudar
Orginaltitel: American Gods.
Författare: Neil Gaiman
Förlag: Mix förlag
Originalspråk: Engelska
Översättning: Ylva Spångberg
Utgivningsår: 2003/2012
Genre: Fantasy
Handling: "När Shadows fru dör i en bilolycka får han lämna fängelset för att delta i begravningen. På flyget hem stöter han på den mystiske mr Wednesday, som så småningom visar sig vara en gammal gud, på jakt efter sina kollegor. Snart kommer nämligen det stora slaget mellan de gamla gudarna och de nya att utkämpas, och Wednesday behöver Shadows hjälp."

Stort tack till Mix förlag för recensionsexemplaret!

Omdöme: Jag upptäckte Neil Gaiman för första gången genom romanen Good Omens som han skrev tillsammans med Terry Pratchett och blev lite nyfiken på vem denna författare var - då boken var så fantastiskt bra. Gaiman kom snabbt att bli en av mina absoluta favoritförfattare och jag har följt hans karriär sedan dess med stort intresse. För ett tag sedan ramlade den svenska versionen av American Gods; Amerikanska gudar (10 års jubileumsutgåvan med 12 000 fler ord än tidigare) hem i brevlådan som ett recensionsexemplar från Mix förlag och då var det bara att läsa ännu en av Gaimans fantasy-romaner på svenska.

Idén till historien är genial. Det hela går ut på att de som kom över Atlanten till den nya världen Amerika 1492 och framåt tog med sig sina gudar, som sedan stannade där och utvecklades för att passa in på den nya kontinenten. Detta utgår från en värld där människan skapar gudar och inte tvärtom, en synsätt som även dyker upp i Pratchetts böcker och som jag gärna sympatiserar med. Det är så mycket lättare att läsa om och förstå andras religioner om man tänker att deras gud/gudar finns till för bara för dem.
Nu kom jag av ämnet, sorry.
Hur som helst så är detta den värld som huvudpersonen Shadow lever i och det är genom denna berättelse vi får träffa en handfull gamla gudar som har kommit till den nya världen tillsammans med nybyggarna. Jag och Gaiman har mytologi- och religionsintresset gemensamt, men hans kunskaper är mycket bredare än mina så även om jag kände igen de flesta av gudarna man stöter på så var det också en hel del som jag fick söka upp i ett av mina fyra mytologi-lexikon. Man behöver dock inte vara intresserad av mytologi för att uppskatta boken, men vem vet, en läsare kanske lär sig något av misstag? Det gjorde i alla fall jag.

Denna bok är en av Gaimans stora mästerverk och när han skrev den så åkte han runt i USA för att hitta de platserna han skulle låta oss besöka i boken. Han flyttade till USA 1992 och den här boken känns lite som en guide från en person som nyss hittat en ny plats och vill visa den för sina vänner, samtidigt som det är en bok med inte bara en spännande historia, utan ett flertal. Den är också grymt genomarbetad. Min andra Gaiman-favorit t.ex., The Graveyard book, är en enkel historia som jag antar inte krävde så mycket förarbete, men Amerikanska Gudar krävde nog en hel del bläddrande i faktaböcker. Ändå är det inte någon påtvingad fakta (som t.ex. i Dan Browns böcker eller andra deckare), det bara liksom slinker med i historien. Det finns även en slags uppföljare till Amerikanska gudar; Anansi Boys - som går in djupare i karaktären ”Mr. Nancy” som dyker upp i boken. Denna rekommenderar jag minst lika varmt som Amerikanska gudar.

Amerikanska gudar får 5 av 5 i betyg, utan tvekan. På svenska eller engelska är den lika fantastisk och den är en av Neil Gaimans bästa böcker.

Andra böcker av Neil Gaiman:

2 kommentarer:

  1. Den är så bra! Har börjat med Anansi Boys men glömt bort den lite grann, ska nog ta tag i den igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den. :) Ja, det tycker jag du ska göra. Den är verkligen läsvärd. :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...