söndag 23 december 2012

Only väg is upp av Emmy Abrahamson

Titel: Only väg is upp 
Författare: Emmy Abrahamson
Förlag: Rabén & Sjögren
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2012
Genre: YA, Nutid
Handling:
"Filippa Karlsson är på väg! Mot London, mot frihet, mot att bli vuxen och förverkliga sina teaterdrömmar. Men London är en stor och tuff stad med skumma hyresvärdar som skriver Felipe Calzone istället för hennes riktiga namn på kontraktet. Där finns sadistiska chefer som gör allt för att sabotera för en underbetald vikarie, för att inte tala om okända och ökända rocksångare som förför flickor med att de har drömt om just DIG i flera månader.

Men London är också en stad där man kan hitta vänner för livet och där drömmar faktiskt kan gå i uppfyllelse. Hjärta, smärta
och extra mycket humor för 15-åriga tjejer! Första delen i en trilogi om Filippas öden och äventyr i London." från adlibris.com

Omdöme:
Lättläst och underhållande. En bok som jag önskar att jag hade läst när jag var runt 12-15 år. En bok som skapar drömmar och har en jag-kan-göra-vad-jag-vill-bara-jag-vågar-känsla över sig. Det gillar jag.
Huvudpersonen Filippa är naiv och väldigt osäker. Det ska bli spännande att se hennes karaktärsutveckling i de andra böckerna i serien.
Men det stannar där tyvärr. Den här historien gör inget djupare intryck hos mig och den är aningens förutsägbar. Men jag vill gärna läsa fortsättningen i serien, jag är nyfiken på hur det går för Filippa.
Only väg is upp får betyget 3/5 av mig!
Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret! 

Omslaget:
Ingen favorit för mig. Jag tycker att omslaget är ganska rörigt och hade nog inte plockat upp den här boken i en bokaffär. Men jag tycker ändå att det visar ganska bra vad boken handlar om.

Recensioner av andra bloggare:
Nilmas bokhylla
Boktjuven

Andra böcker av Emmy Abrahamson:
   

Övrigt:
Fortsättningen Stjäla the Show kommer ut Maj 2013.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...