måndag 17 december 2012

Dag 08 – Den mest överskattade boken.

Cecilia: Med risk att bli både bojkottad och halshuggen av fanatiska fans (med min käre Gottfrid i spetsen): Sagan om ringen.
Det är inte det att jag inte uppskattar den episka sagan. Eller de olika karaktärerna. Eller faktumet att han uppfann flera olika språk etc. Men böckerna är träiga. De är jobbiga att läsa. Det är för mycket krig. Det är för tungt för mig. Däremot älskar jag Peter Jacksons filmer. Till JRR Tolkiens försvar kan sägas att jag endast läst Åke Ohlmarks översättning från 1959. Det kan ju även vara översättningen det är fel på. Jag vet inte. Det enda jag vet är att jag läste alla tre ring-böckerna för ett par år sen och jag somnade varje gång jag skulle läsa.


Gottfrid: Mitt största bekymmer med denna fråga är att jag sällan läser klart böcker som jag inte kommer in i och inte tycker om. Jag kan ge dem en chans men trollbinder de mig inte efter några kapitel så lägger jag den ifrån mig. Jag har nu grubblat i  flera månader och har slutligen kommit fram till att den mest överskattade bok jag har läst är egentligen en bokserie: Sagan om Isfolket. I ett tidigare inlägg berättar jag att det var de första böckerna jag läste som 17-åring och som jag älskade då, men när jag skulle läsa om dem flera år efteråt så tyckte jag inte om dem lägre. Många älskar dem som jag en gång gjorde men idag tycker jag helt enkelt inte om dem lägre. Nu är frågan i alla fall besvarad och vi kan fortsätta med 30 days of books-utmaningen.

1 kommentar:

  1. Angående "Sagan om ringen" kan jag rekommendera att du lyssnar på ljudböckerna med den nya översättningen. Det gjorde jag och maken förrförra sommaren, vi lyssnade visserligen på Hobbiten också. Jag har inte läst gamla översättningen, eller ju, jag försökte och kom 80 sidor in i första boken. Men som ljudbok gick det riktigt bra.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...