söndag 16 december 2012

Your life as a reader

Cecilia:
Förflutet 

1. Hur gammal var du när du började läsa?
Runt 5-6 år.
2. Vad är titeln på den första bok du läste?
Lillasyster kanin.
3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Så svårt. Men säkert Sune-böckerna av Anders Jacobson och Sören Olsson. De är bland de första böckerna jag läste. 
4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
När min två år äldre syster försökte tvinga mig till att lära mig läsa, jag var nog runt 4-5 år då.

Nutid 

5. Hur många böcker äger du just nu?
Ingen aning. Många. Jag har inget intresse av att räkna dom.
6. Vilken av dem är din favorit?
Så himla svårt, just nu är det nog min fina fina Stardust-bok med Neil Gaimans autograf i!
7. Vilken av dem ogillar du mest?
Haha nån av all studielitteratur som jag tvingats köpa förmodligen ;) 
8. Vilken är din favoritgenre?
Fantasy
9. Hur ofta läser du?
Så ofta jag har tid och ork. Helst ett par timmar varje dag. 
10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Gärna en blandning. Men jag är kräsen, det ska vara bra böcker oavsett vilken målgrupp det är. Och om jag ska läsa barnböcker ska de vara vackert illustrerade!
11. Snabb, medelmåttig eller långsam läsare?
Medelmåttig tror jag, jag kan läsa snabbt också men då missar jag lite poängen med skönlitteratur tycker jag ;)
12. Vem är din favoritförfattare och varför?
Neil Gaiman. Han har ett sätt att trollbinda mig. Jag gillar hur han blandar in fantasy och mytologi i den vanliga världen och han har en härlig humor!
13. Pocket eller inbunden?
Jag väljer helst häftat/storpocket. Men föredrar inbunden framför pocket.
14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Precious Ramotswe i Damernas Detektivbyrå-serien. Hon är så klok och har så mycket kärlek och värme inom sig.
15. Vem är din favoritskurk?
Lord Voldemort.
16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Det varierar otroligt mycket, jag föredrar dock halvlånga böcker på runt 300-400 sidor. Då får man tid att lära känna alla karaktärer samtidigt som boken inte känns för lång.

Framtid 

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Nej, inte direkt. Men om någon vill betala mig för att läsa och recensera böcker ställer jag upp! ;)
18. Tror du läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
Till en viss del. Säkert inom skolan, men tror jag tror att det finns många, många som hellre har en fysisk bok i famnen när de ska sitta och läsmysa i soffan. Men vem vet hur världen ser ut om hundra år?
19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
Självklart!


Gottfrid:
Förflutet

1. Hur gammal var du när du började läsa?
17 år.
2. Vad är titeln på den första bok du läste?
Trollbunden, första boken i serien Sagan om Isfolket.
3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Trollbunden, första boken i serien Sagan om Isfolket.
4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
Minns inte men det var nog någon bok vi var tvungna att läsa i skolan som jag aldrig läste.

Nutid

5. Hur många böcker äger du just nu?
Många.
6. Vilken av dem är din favorit?
Har nog inte någon favorit, men min signerade Terry Pratchett-bok är nog den som är mest värdefull.
7. Vilken av dem ogillar du mest?
Har faktiskt ingen aning?
8. Vilken är din favoritgenre?
Fantasy
9. Hur ofta läser du?
Så ofta jag kan och orkar.
10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Ingen indelning jag vill göra.
11. Snabb, medelmåttig eller långsam läsare?
Långsam. Tveklöst.
12. Vem är din favoritförfattare och varför?
Jag kan inte direkt säga en utan behöver ta alla tre – Terry Pratchett, Neil Gaiman och J. R. R. Tolkien.
13. Pocket eller inbunden?
Inbunden är finast men pocket är mer praktiskt. Skulle nog kunna läsa en bok som pocket och om den är riktigt bra skaffa den som inbunden.
14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Mormor Vädervax från Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden.
15. Vem är din favoritskurk?
The Man Jack, från Neil Gaimans Graveyard Book.
16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Det varierar, men eftersom Pratchetts böcker brukar vara omkring 350-400 sidor är det väl däromkring.

Framtid

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Kanske. Har en hemlig dröm om att bli författare.
18. Tror du läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
Aldrig helt tror jag. Det är något magiskt över en riktig bok.
19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
Helt klart.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...